Keurslagerij Schaafsma partij

Afgelopen zondag werd er er in de Torenstraat voor hun deur de Keurslagerij Schaafsma straat kaats partij gehouden. 15 leden werden verdeeld in 6 partuur, waarna er in een poulesysteem werd gestreden om eer en glorie (en lekkere prijzen). De eerste poule bestond uit drie drietallen, en onder fantastische weersomstandigheden ging het los. Partuur Renze, Annie en Kees namen het op tegen Doede, Anne en Gerard. Al snel liep partuur Renze achter de feiten aan, ze kwamen op achterstand, kregen nog wel een eerst van Gerard cadeau, sloegen wat beter uit, de opslag van Kees begon ook beter te worden, maar ze konden het niet bolwerken, 4-5 2-6

Daarna werd in poule 2 begonnen. Hier zaten de tweetallen. Samme en Sanne namen het op tegen Erik en Jacob. De soms venijnig harde opslagen van Erik op Sanne waren moeilijk te retourneren, en ook als de bal hoog achterin werd gespeeld, had Samme het moeilijk. Erik en Jacob waren gewoon wat beter op dreef en wonnen al snel met 1-5 0-6.

Daarna was het de beurt aan partuur Frank, Fred en Pieter, die vakkundig de asperaties van partuur Renze in duigen sloeg. Ook hier probeerden Renze, Annie en Kees het met grote inzet om de partij te winnen, maar konden ze niet de beroemde deuk in een pakje boter slaan. Na hun tweede verlies partij konden ze zich omkleden en kijken na de verrichtingen van de andere parturen. Gelukkig wel in de volle zon en onder het genot van een heerlijke verfrissing, 5-3 6-6.

In de andere poule vochten Samme en Sanne voor hun laatste kans. Zij namen het op tegen Bas en Taeke. Bas en Taeke begonnen voortvarend, al snel hadden ze een comfortabele voorsprong, en hoewel Samme en Sanne nog mooi terug kwamen, ging de overwinning naar partuur Bas, 5-4 6-6.

In poule 1 gingen de parturen Doede en Frank uitmaken wie voor de krans ging strijden. In een felle partij (pa tegen zoon Schaafsma), werd alles uit de kast gehaald om te winnen. Beide parturen vol voor de winst, en er kan maar 1 winnen. Partuur Doede was de gelukkige winnaar, en de eerste finalist, 5-3 6-0.

Daarna poule twee, Erik en Jacob tegen Bas en Taeke. Al snel liep partuur Bas naar een mooie voorsprong, 4-1 en zelfs 5-2. Maar het laatste eerst konden ze niet afmaken, ze lieten zich zogezegd in de luren leggen. Jacob sloeg boven op 6 punten, Erik gaf een zitbal op 6, en Bas sloeg een bal buiten op 6. En toen was de stand weer gelijk. En in het laatste eerst namen Erik en Jacob een 6-2 voorsprong, en kreeg Taeke de bal niet voorbij de kaats. Een prachtige partij, met heel veel strijd.

Om de derde en vierde prijs werd dus gestreden door partuur Frank Schaafsma, Fred Fiege en Pieter Bergsma tegen partuur Bas Postma en Taeke Hoekstra. Tot verdriet van Frank, Fred en Pieter, konden ze geen vuist maken, en wonnen Bas en Taeke eenvoudig, 1-5 4-6.

Daarna de finale; Partuur Doede v/d Meer, Anne Schaafsma en Gerard Lodder namen het op tegen partuur Erik Bergsma en Jacob Bergsma. Die laatsten waren in de finale gekomen na een prachtige inhaal slag in hun laatste poulewedstrijd tegen Bas en Taeke.

En in de finale gingen ze door met hun goede spel en waren ze ongenaakbaar, de hoge opslagballen van Erik in combinatie met het goede perk spel van Jacob maakten hun tot een onverslaanbaar partuur. Wat Doede en Anne in het perk ook probeerden, hoe lastig Gerard ook opsloeg, het mocht allemaal niet baten. In een wat eenzijdige finale werd het 5-1 6-2 voor Bergsma en Bergsma (geen familie).

Snel werd alles opgeruimd, en kon ieder gaan genieten van een verdiend sapje, en heerlijke worst en kaas, die trouwens al de hele middag werd geserveerd, en voortreffelijke broodjes. Voorzitter Bas deelde de prijzen uit, en tot koning van deze partij werd, bijna unaniem, Erik Bergsma verkozen. Er werd, zoals gewoonlijk nog lang nagesproken. Het bestuur bedankt de sponsor, de spelers en het talloze publiek voor de prachtige middag.