Jaap Bos partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Vakantie en mooi weer, een ideale combinatie voor een mooie kaatspartij en dat bleek.

Maar liefst 35 kaatsers melden zich aan om te strijden voor de kransen afgelopen zondag, vanwege het grote aantal spelers werd er besloten een winnaars en verliezers ronde te spelen.

Er werd geloot en iedereen speelde 1 wedstrijd en de verliezer daarvan ging met de overige verliezers strijden om de derde plaats terwijl de winnaars probeerden tegen elkaar een plaats in de finale te bemachtigen.

Zo speelde iedereen in ieder geval 2 wedstrijden.

Na de tweede omloop werd er geloot, aangezien er nog 3 parturen over waren voor een finale plaats. Aan de kant van de verliezers mochten Hans Kooistra, Gysbert Sieperda en Milo Aarnoutse zich op maken voor de eindstrijd om de derde plaats, terwijl het partuur Erik Bergsma, Sjaak Bekema en Sanne Bergsma en het partuur Franek Bikowski, Pieter Hoekstra en Annie Poelstra gingen spelen om de andere plaats in de kleine finale.

Het partuur van Franek had de partij ervoor ruim gewonnen en het partuur van Erik begon ondanks de eerste verlies partij steeds beter te draaien, dat beloofde wat. Maar het werd 0-5 2-6 voor partuur Erik, dat had toch niet iedereen verwacht.

De strijd om de derde plaats ging dus tussen partuur Erik en partuur Hans.

Het partuur van Hans had dan een staand nummer gekregen maar de partij ervoor was een redelijke slijtage slag geweest en dat werd helaas al snel duidelijk, Erik, Sjaak en Sanne knalden door met het snelle goede spel van de vorige partij en ook deze partij trokken ze naar zich toe met 5-0 6-6. Partuur Erik eindigde deze kaats partij op de derde plek.

Dan de winnaars ronde.

Ook hier werd dus geloot en had partuur John Adema, Sander Bakker en Pieter Bergsma het geluk van een staand nummer.

Partuur Jan Meindertsma, Kor vd Wal en Fred Fiege gingen met partuur Bert-Jan Oudekerken en Teake Hoekstra strijden om de andere finale plaats. Bert-jan en Teake speelden met zijn tweeën, ook dit was bepaald via loting (er was helaas 1 speler te kort) ondanks een man minder hadden ze toch al 2 partijen gewonnen.

Ook het partuur van Jan hadden 2 partijen gewonnen alleen koste dat wat minder moeite, zij begonnen net wat frisser aan deze partij en pakten een voorsprong en gaven die ondanks een aantal goede kansen van partuur Bert-Jan niet meer uit handen, met 5-3 6-6 konden zij zich op gaan maken voor de grote finale.

Jan, Kor en Fred tegen John, Sander en Pieter. Jan en John hadden de dubbel functie Kor en Sander stonden voorin en Fred en Pieter aan de opslag.

John, Sander en Pieter hadden het tactisch zeer goed voor elkaar, de hoge ballen achterin waren goed te doen voor John en zijn opslag was loep zuiver, Sander strafte elk klein foutje voorin direct af met een verre bal in het veld of een bovenslag, en Pieter was weer ouderwets op dreef, (misschien ook omdat hij nog met de boot moest). Hij sloeg alles in het perk en zolang je zelf geen fouten maakt, ben je al een mooi eind op weg naar de winst. Jan zweepte zijn ploeg nog even op want inmiddels stonden ze 5-2 achter. Fred geloofde er nog in en plaatste een paar mooie opslagen.

Na de wissel van perk probeerde Kor nog een kaats voorbij te slaan maar de eerste lukte helaas net niet, toen leek er iets te knappen. Het geloof zakte weg en de schouders gingen wat meer hangen, de tweede kaats werd ook niet gehaald en met nog een bovenslag en een helaas mislukte opslag pakten partuur John, Sander en Pieter de hoofdprijs.

Na de gebruikelijke stemmingsronde werd John Adema verkozen tot Koning van de Aannemer Jaap Bos Partij

Vanwege het grote aantal deelnemers duurde de partij iets langer dan anders maar dankzij het mooie weer bleef het ook nu weer heel lang gezellig.

Over 2 weken is er weer een kans op de kransen.                    © Bas Postma