H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Onder prima weersomstandigheden werd zondag de Haye Willemsma partij (sponsor Peter Draaisma) gespeeld op het kaatsveld in Hoorn.

16 deelnemers werden verdeeld over 6 partuur, waardoor er 2 partuur met twee man moesten spelen. Nadat eerst het hooi van het land was gehaald werd er begonnen in 2 poules.

In poule 1 namen Samme Overal en Renze Poelstra het met zijn tweeën op tegen Rein-Jan Buren, Kor v/d Wal en Pieter Bergsma, na een vlot begin nam het tweetal een 2-0 voorsprong, voordat het beter begon te lopen bij Rein-Jan en consorten. Ze kwamen sterk terug, maar moesten na een lange partij (veel eersten werden beslist bij 6-6) toch het hoofd buigen, 5-3 6-4.

Hierna namen ze het op tegen partuur Sander Bakker, Frank Schaafsma en Annie Poelstra. Veel lukte er niet meer bij het partuur van Rein-Jan. In tegenstelling tot de eerste partij, gingen ze nu kansloos ten onder 5-1 6-6.

En dus moest in de laatste wedstrijd beslist worden wie naar de finale ging. Het werd een spannende partij, waar bijna alles aan de hang kwam. Annie sloeg bijna alles in, Frank sloeg prima uit, en Sander had een dubbelrol, maar net als Renze bij het andere partuur gingen bij hem nogal wat opslagen buiten. Renze kreeg steeds meer moeite om het perk tijdens de opslag te vinden, maar stond voorin het perk zijn mannetje. Samme ging voluit bij opslag en achterin het perk. Bij 5-5 6-2 in het voordeel van Samme en Renze, sloeg Annie een bal voor, (pas haar 3-de foutslag), en konden zij zich klaar maken voor de strijd om de derde plaats, terwijl partuur Samme nog even langer moesten wachten op de finale.

In poule 2 nam het partuur Evert Wendelaar, Peter Draaisma en Gerard Lodder het op tegen partuur Bas Postma en Teake Hoekstra, ook een tweetal. Bas en Teake lieten er geen gras over groeien, en lieten zien dat ze een finale kandidaat zijn. Evert, Peter en Gerard kwamen er niet aan te pas, 5-1 6-2.

In de tweede wedstrijd moest partuur Evert het opnemen tegen het partuur Erik Bergsma, Fred Fiege en Germ Plat. Dit keer ging het een stuk beter. Er werden wat minder fouten gemaakt, en het werd een spannende strijd, waar Fred al mopperend en struikelend zich een slag in de lucht vocht, waar Erik met prima op en uitslag en Germ met een moeilijke opslag (gelijk aan die van Gerard), zich naar de overwinning vochten via 5-4 6-2.

De laatste partij in de poule ging tussen partuur Bas en partuur Erik. Het ging lang gelijk op, en er was moeilijk te zeggen wie de overwinning zou behalen. Maar het bleek toch wel een handicap om met zijn tweeën te spelen. Partuur Erik won met 5-4 6-2, en zij gingen naar de finale, terwijl Bas en Teake het op gaan nemen tegen partuur Sander voor de derde plaats.

Hier bleek dat ze gebrand waren om het tot een goed eind te brengen. Vooral in het perk waren ze zeer goed, Teake achterin en Bas voorin. De wind maakte het de gehele dag moeilijk om goed op te slaan, en vele ballen kwamen buiten of voor het perk terecht, dit gold trouwens voor alle parturen. Redelijk eenvoudig won partuur Bas de strijd om de derde plaats met 5-2 6-2.

Daarna volgde de finale, het partuur Samme begon overtuigend, en had al snel een voorsprong van 2 eersten, daarna werd het 3-1, en toen begon de wedstrijd te kantelen, vooral de opslag van partuur Samme begon ernstig slecht te worden, terwijl vooral de opslag van Germ van partuur Erik alle hoeken van het perk vond. Het werd 3-3, daarna nam Erik een 5-3 voorsprong, Samme en Renze kwamen nog terug tot 5-4. Toen werd het snel 6-2, Renze sloeg nog een grote kaats voorbij 6-4. Maar bij de volgende opslag van Germ, kon Samme de bal niet weg krijgen. Juichend vierden ze de overwinning, terwijl bij Samme en Renze de pijp compleet leeg was, en hun niet anders restte, dan hun tegenstanders te feliciteren met de verdiende overwinning.

In de gezellige nazit werd Erik met 1 stem verschil gekozen tot koning van de partij. De voorzitter bedankte Peter Draaisma voor de sponsoring, camping Terpstra voor de soep, de deelnemers en speciaal de leden van de wal, die weer waren gekomen voor deze wedstrijd.

Voor degenen, die er niet in zijn geslaagd om in de prijzen te vallen, op 17 juli kan er revanche genomen worden tijdens de volgende partij, de Vishandel de Bakvis partij. Hollandse nieuwe gegarandeerd.