Special | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Nadat er eerst lekkere koffie met gebak voor iedereen was geserveerd, ging het met 17 deelnemers, en 2 toeschouwers op platte kar naar de Bosplaat. Rients Terpstra liet ons genieten van een mooie rit die eindigde op het strand bij het Heartbreak Hotel, alwaar vakkundig een perk werd uitgezet. De loting was al ’s morgens gebeurd, en dat had nogal wat voeten in aarde gehad. Natuurlijk waren er weer leden van de wal, en 3 oud gedienden hadden zich ook opgegeven. 6 partuur streden voor wat ze waard waren om de grote bekers en de kransen. Zowat windstil, een flauw zonnetje, goed gevulde koelbakken, lekkere broodjes. Oftewel optimale condities voor een heel gezellige en sportieve dag.

Er waren wat extra regels, om het allemaal wat spannender te maken. Als je achterstond in eersten, en je maakte een kaats, kwam er drie meter bij, andersom stond je voor, werd de kaats ingekort. En zo kon het zijn dat je wel een kaats sloeg, maar dat het toch een bovenslag danwel een zitbal bleek te zijn. Er mocht ook maar 2 zitballen in een eerst geslagen worden, en ook meer dan twee bovenslagen was uit den boze. En als klap op de vuurpijl kon je, 1 keer in de wedstrijd,  een extra eerst winnen door met het gehele partuur in zee te springen.

Het tweetal Franek en Renze beten het spits af in poule 1 tegen Erik, Sietske en Henk. De extra regels zorgden inderdaad voor nivellering van de stand. Het werd 5-5 in eersten en 6-6, waarna partuur Franek het beslissende punt won.

Hierna werd, in poule 2, het partuur Bas, Annie en Gerard op het al wat uitgetrapte veld overtuigend verslagen door Rein-Jan, Wim en Sanne, met 5-2. Het werd al wat moeilijker, de ballen stuiterden alle kanten op of helemaal niet meer. In het mulle zand kon er ook niet meer zo gemakkelijk worden bewogen, dus was het zaak om je goed te positioneren. De een was hier wat beter in dan de ander, of, meer waarschijnlijk, had wat meer geluk hierbij.

Hierna de tweede partij in poule 1, met partuur Henry, Lolke en Ben tegen partuur Erik. Ook hier veel strijd. Partuur Erik had nog alle kans om in de kransen te komen, en daar kaatste het dan ook voor. Helaas verloren ze met 5-4 6-2, en waren ze afhankelijk van het resultaat van de laatste poulewedstrijd.

In poule 2 werd nu gekaatst tussen partuur Samme, Jan en Cor en partuur Bas, dat nog wat recht te zetten had. In de eerste partij weg gekaatst, nu wonnen ze overtuigend met 5-2 en moesten ze afwachten wat er in de laatste partij zou gebeuren.

Partuur Franek nam het in beslissende wedstrijd in poule 1 op tegen partuur Henry. Weer een spannende partij, weer alles aan de hang 5-5 6-6, en weer trok partuur Franek aan het langste eind. Zij gingen naar de finale en partuur Henry ging strijden om de derde plaats.

De laatste poulewedstrijd werd gespeeld tussen partuur Rein-Jan en partuur Samme. Beide parturen gingen tot het uiterste, het werd een spannende partij waarbij grote kaatsen klein werden, kleine kaatsen groot, bovenslagen en zitballen elkaar afwisselden. Bij 5-4 6-4 moesten Samme, Jan en Cor hun tegenstanders feliciteren, en konden zij rustig gaan kijken naar de finales.

In de kleine finale ging het tussen partuur Henry, en partuur Bas. Sportief werd er gestreden, met veel inzet, soms veel kunde, met geluk, en met pech, en vooral tot groot vermaak van de toeschouwers en de spelers. Partuur Henry wist de partij te winnen met 5-4 6-4.

Hierna was de finale aan de beurt. De lijnen werden nog even strak getrokken, het veld wat uitgevlakt met de voeten, er werd nog even de tactiek besproken, en toen ging het los. Met Sietske aan de, door haar zelf gefabriceerde telegraaf, namen Franek en Renze het op tegen Rein-Jan, Wim en Sanne. Het werd een moeilijke partij voor Franek en Renze, ze misten nu toch wel een man, hadden 2 zware partij achter de rug, en met Wim en Rein-Jan in het perk, en Sanne aan de opslag hadden ze een hele kluif om bij te blijven, de hele wedstrijd liepen ze achter de feiten aan. Het leek een eenvoudige overwinning te worden voor Rein-Jan, maar langzaam kwam partuur Franek terug. Er werd hier en daar wat gesproken, tactiek werd belangrijker en bij de stand 4-5 4-4, namen Franek en Renze een spurt naar zee! Lachend verdwenen ze in het water, een eerst er bij verdiend, 5-5 4-4 en twee kleine kaatsen! Ze waanden zich al winnaars. Helaas ging partuur Rein-Jan even overleggen met hoofdscheidsrechter Bas, en gingen daarna ook lachend te water. Ook zij een eerst erbij. En de overwinning!

Het zal in het kaatsen niet vaak gebeuren dat de eindstand 5-6 4-4 is.

Daarna lekker even chillen bij Heartbreak Hotel, waar ieder getrakteerd werd op een drankje en een bittergarnituur. Hierna werd het de hoogste tijd om terug te gaan, wederom op de platte kar, richting het kaatsveld, waar het geheel werd afgesloten met een voortreffelijke bbq, mooi onder de tent. Bas reikte de prijzen uit aan de winnende parturen, en sprak zijn waardering uit voor deze prachtige dag, die mogelijk is gemaakt door Waddenfood, Heartbreak Hotel, Geert Stuve (voor de prijzen), en iedereen die deelnam aan deze prachtige wedstrijd waar de lol in het spelen groter was, dan de wens om te winnen.

Alle uitslagen;

Partuur 1; Franek Bukowski, Renze Poelstra

Partuur 2; Erik Bergsma, Sietske de Bos, Henk v/d Zijl

Partuur 3; Henry Meyer, Lolke Bierma, Ben Ras