Nacht kaatsen om Oost | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zaterdagavond werd er voor het eerst op Terschelling op het AVV veld in Hoorn een nacht/avond kaats partij gehouden.                                                                                                            Om 19.00u waren er 15 kaatsers aanwezig en na de loting zagen de parturen er als volgt uit.

1: Renze Poelstra, Fred Fiege en Hanny Overal

2: Bas Postma, Kor vd Wal en Milo Aarnoutse

3: Lolke Bierma, Jacob Bergsma en Gerard Lodder

4: Ludwig Seerden, Teake Hoekstra en Sietske de Bos

5: Samme Overal, Annie Poelstra en Henk vd Zijl

Er werd besloten om alle parturen 1 keer tegen elkaar te laten spelen en te beginnen met 2-2, dit ivm de tijd.

Aan het begin van de avond werden de eerste partijen gespeeld in de schemering zonder kunstlicht, maar al gauw gingen de lampen aan en was duidelijk dat dit een heel ander spelletje zou worden.                      Er werden hilarische fouten gemaakt, er werd zelfs achter de verkeerde bal aangerend.

Ook de smerige spelletjes die je overdag niet in je hoofd haalt werden nu uit de kast getrokken, de meeste zagen het toch niet in het donker. Ballen werden stiekem verplaats zo ook de kaatsen, er werd opgeslagen terwijl de tegenstander nog met de rug naar ze toe stond.

Opmerkelijk was wel dat er niet een keer om een frisse bal is gevraagd, en toen het eenmaal donker was is er ook niet meer nagemeten, terwijl men elkaar overdag al niet vertrouwd.

Partuur 5, Samme, Annie en Henk hadden nog niet vaak samen gespeeld en Annie haar opslag is met de harde bal toch wat gevaarlijker, vooral Samme en Henk in 1 perk was even wennen, helaas voor hun kwam dat wennen er niet van. Zij verloren helaas al hun partijen.

Partuur 1, Renze, Fred en Hanny, het partuur met misschien wel de grootste mond.                             Renze bleef maar roepen, kom maar op met die bal dan sla ik hem boven, en vervolgens was hij de bal weer kwijt.                                                                                                                                                Fred was de rustigste van de drie maar dat rotlicht was niks voor hem.                                                     En dan Juf Hanny, Juf! nou zaterdag avond even niet, als het op misleiding zou aankomen dan had ze glansrijk gewonnen, mensen achter de verkeerde bal aansturen, mis roepen, voor iemand langs lopen als die wil slaan, alles werd gebruikt maar helaas konden ze maar 1 partij winnen en werden ze 4e.

Dan partuur 3, Lolke, Jacob en Gerard. De eerste 2 partijen werden verloren en eigenlijk waren ze er toen wel klaar mee, maar Lolke was speciaal voor de partij van de wal gekomen en pepte de jongens nog een keer op. Gerard sloeg plotseling alles binnen, Jacob maaide ouderwets de ballen terug het veld in en Lolke zelf zag zelfs de hoge ballen aankomen.                                                                                           De eindsprint was mooi en resulteerde dan ook in een tevreden 3e plaats.

Partuur 2, met Bas, Kor en Milo. Ook Milo kon overkomen van de vaste wal en was vastbesloten om de krans daar mee naar toe te nemen. 3 Partijen werden redelijk snel gespeeld en gewonnen, maar op een stand van 4-5 2-6 tegen partuur 4 ging het toch mis.                                                                          Ondanks enkele slimme momenten om de tegenstander te foppen werd deze partij verloren en zo werd partuur 2 2e.

Partuur 4 Ludwig, Teake en Sietske versloegen dus partuur 2, maar niet allen dit partuur, zij versloegen elk partuur deze avond.                                                                                                                               De opslagen van Ludwig waren niet te houden en Teake als voorinse, die mepte de kaatsen zo groot, daar was weinig tegen te doen, al had hij af en toe wat moeite in het veld met het tegenhouden van de juiste bal.                                                                                                                                                               En dan Sietske. De nachtkoningin van 2015, maakte nagenoeg geen fout met haar opslag en in het veld was het net of ze een magneetje had, alle ballen in haar buurt had ze.

Partuur 4 was dan ook de terechte winnaar van de eerste nacht kaats partij op Terschelling met Sietske als Koningin van de partij.

De prijsuitreiking was in de kantine van AVV en daar was het nog lang gezellig.

AVV bedankt voor het beschikbaar stellen van het veld en gezien de reacties zal het een terugkerend evenement worden.

Alle uitslagen

Partuur 1 - Partuur 2:      3-5 0-6

Partuur 3 - Partuur 4:      3-5 0-6

Partuur 5 - Partuur 1:      4-5 4-6