H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag kwamen 17 kaatsers bijeen voor de Haye Willemsma partij.

Ondanks het voorspelde weer viel die opkomst dus mee, maar vanwege dit aantal moest 1 partuur het met zijn tweeën doen.

Er werd in 2 poules gespeeld en de winnaars gingen naar de finale.

In poule A begon het tweetal, Piet-Jetze Heeringa en Doede vd Meer tegen het partuur Erik Bergsma, Annie Poelstra en Lykele Buwalda.

Het partuur van Piet-Jetze liep snel uit naar een riante voorsprong toen plotseling het partuur van Erik wakker werd, kleine foutjes werden steeds minder gemaakt en de kaatsen lagen steeds iets verder, van 5-1 kwamen ze terug naar 5-4 de spanning was voelbaar maar toen maakten op 6-4 Piet-Jetze en Doede het karwei toch nog af.

In poule B was de eerste partij tussen partuur Bas Postma, Teake Hoekstra en Sanne Bergsma en partuur Evert Wendelaar, Hanny Overal en Roel Ewouds.

Bij het partuur van Bas liep alles zoals het moest, in het begin moest iedereen nog een beetje wakker worden maar de uitslag van 5-1 6-2 stond al snel op het bord.

De tweede partij in poule A ging tussen het partuur Piet-Jetze en partuur Irolt Dijkstra, Fred Fiege en Gerard Lodder.

Irolt en zijn maten hadden de eerste partij goed bekeken en zagen dat het inmiddels ligt geblesseerde tweetal best te verslaan was.

Irolt en Gerard sloegen zeer goed op en de kaatsen die Fred wegsloeg waren steeds iets verder dan die van Piet-Jetze en Doede. Het werd 5-4 6-4 voor partuur Irolt.

Het partuur Rein-Jan Buren, Sietske de Bos en Pieter Bergsma mochten nu los in poule B tegen het partuur van Evert.

Evert, Hanny en Roel probeerden van alles maar het degelijk partuur van Rein-Jan liet weinig steken vallen en hadden de partij volledig in de hand. Het werd 5-2 6-4 voor Rein-Jan.

Tijd voor een heerlijke soep van Camping Terpstra.

De laatste wedstrijden in de poule werden helaas in de regen afgewerkt, echt koud werd het niet maar je zag aan de spelers dat er minder risico werd genomen.

In poule A speelden Erik tegen Irolt.

Bij winst was het partuur van Irolt zeker van een plaats in de finale, maar ook het partuur van Erik had nog een goede kans, dat was voor Erik genoeg om Annie en Lykele scherp te houden en zij gaven dan ook weinig weg, het werd 5-2 6-6 voor Erik en zijn maten.

De laatste wedstrijd van poule B ging tussen de parturen van Bas en Rein-jan. Het partuur van bas had nog geen last van de regen en gingen gewoon door als in de 1e partij, voordat iedereen het in de gaten had stonden ze 5-2 voor.

Of ze nu dachten dat ze er al waren of misschien toch de regen of dat het partuur van Rein-Jan plotseling zeer goed ging spelen, maar het werd zowaar 5-5.

Pieter sloeg zeer sterk in het perk en Sietske gooide alles erin, Rein-jan speelde zijn dubbelfunctie op hoog nivo. bij 6-4 was het dan toch de knappe winst voor het partuur van Rein-Jan.

De strijd om de derde plaats ging tussen het tweetal Piet-jetze en Doede en het partuur van Bas, Teake en Sanne.

Doede was inmiddels zo geblesseerd dat een aantal kaatsers dachten dat hij met een rollator het veld op moest, maar hij liet zich niet kennen en speelde zowaar nog een uitstekende partij, Bas Teake en Sanne hadden het verlies van de vorige partij nog niet helemaal verwerkt en maakten toch nog weer wat foutjes.

Piet-Jetze en Doede hadden het zwaar met zijn tweeen maar boden zeer goed tegenstand.

Op de stand 5-5 (zoals het hoort als het om de prijzen gaat) 2-6 was het verzet van Piet-Jetze en Doede toch gebroken.

Bas Teake en Sanne werden derde.

De finale was helaas een ander verhaal, ook hier de combinatie van een wederopstanding van 1 van de kaatsers en het slechte weer, bij de vorige partij nog in het voordeel van Rein-Jan nu was het voor hun helaas Erik die ouderwets aan het uithalen was. Annie had de ene zitbal na de andere en Lykele sloeg de kaatsen strak voorbij en keerde een paar belangrijke ballen op cruciale punten.

Met 5-1 6-6 was de winst voor het partuur van Erik, Annie en Lykele.

Erik werd na de gebruikelijke stemmingsronde gekozen tot Koning van de Haye Willemsma partij (sponsor Peter Draaisma)

Over 2 weken op 12 juli is Vishandel de Bakvis partij de volgende kans om een krans te winnen.

Het was nog lang gezellig!

Parturen:

1 Piet-Jetze Heeringa, Doede vd Meer

2 Erik Bergsma, Annie Poelstra en Lykele Buwalda

3 Irolt Dijkstra, Fred Fiege en Gerard Lodder

4 Evert Wendelaar, Hanny Overal en Roel Ewouds

5 Bas Postma, Teake Hoektsra en Sanne Bergsma

6 Rein-Jan Buren, Sietske de Bos en Pieter Bergsma

1-2:  5-4 6-4

3-1: 5-4 6-4

2-3: 5-2 6-6

4-5: 1-5 6-2

6-4: 5-2 6-4