De Bakvis partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Partuur Samme nam het op tegen partuur Franek. Samme, die de avond ervoor al een grote wedstrijd had gespeeld (en gewonnen op punten van Gerard) in de vijf poort, moest er duidelijk nog even in komen. Hun tegenstanders waren duidelijk beter bij de les, en wonnen vrij eenvoudig.

De tweede partij was een stuk spannender. Samme werd langzamerhand weer wakker, en er vloog zo nu en dan al weer een bal naar de boven. Het partuur Fred, speciaal voor deze partij gepromoveerd tot A-kaatser, stond al snel op een 5-1 achterstand, maar liet toen zien dat ze uit het goede hout gesneden waren. Johannes, (ik sta nooit achterin) en Fred in het perk kwamen los, Annie sloeg weer geraffineerd op, en het werd nog spannnend, 5 eersten gelijk. Misschien was de inhaalslag toch wat te veel van het goede geweest, in het laatste eerst moesten ze hun meerdere erkennen in deze fraaie partij. De laatste partij in deze poule hadden het partuur Fred het zwaar, ze hadden net een loodzware strijd gestreden, en waren dan ook blij dat er even bijgetankt kon worden, in de vorm van heerlijke soep, broodjes ham, kaas en een zoute haring van de Bakvis, de sponsor van deze partij.

Hierna ging het weer beginnen. Er was hier en daar al gerekend, en zoals iedereen weet is rekenen moeilijk. Partuur Franek was ook te sterk voor Fred en zijn maten, maar als ze vier eersten zouden maken, zouden ze alsnog in de kleine finale terecht komen. Er werd dan ook fel gevochten voor elk punt, helaas bleef de teller op 2 eersten staan. Franek, Evert en Gerard gingen naar de grote finale, en Samme, Peter en Germ gingen strijden voor de derde plaats.

In de andere poule namen de parturen Renze en Fernando het tegen elkaar op. Partuur Renze, met de jonge Wessel en iets minder jonge Roel, hadden het zwaar tegen de gedegen opslag van Teake en Fernando. Lykele voorin, en Fernando achterin waren een sterk perk, en dus werd het een kleine deceptie voor partuur Renze. Roemloos ten onder. Daarna moesten ze het opnemen tegen partuur Bas, op papier ook een sterk partuur. Het werd een leuke partij, met veel fouten over en weer.

Wessel was zijn zenuwen nu beter de baas, de opslag werd een stuk beter, en al snel liepen ze uit naar een 5-2 voorsprong. Daarna kreeg het partuur Bas wat meer vat op het spel, maakten minder fouten en liepen in naar 5-5. Spannend tot op het einde bij de stand van 5-5 6-6 sloeg Jacob de kaats op de middellijn voorbij en gingen ze opgewekt naar de laatste wedstrijd, terwijl partuur Renze kon gaan uitpuffen. Wel moet nog vermeld worden dat in deze partij, 9 maal de stand 6-6 werd bereikt. Volgens de voorzitter en penningmeester een unicum.

De laatste partij ging Bas en kornuiten er voor, maar Fernando en Lykele in het perk waren net iets zekerder, de opslag van Teake, vaak hoog en ver, kwam net wat vaker goed in het perk dan die van hun tegenstanders. Fernando, Teake en Lykele gingen dan ook naar de finale, terwijl Bas, Kor en Jacob gingen strijden voor de derde plaats.

Samme, Peter en Germ hadden wat meer rust gehad dan Bas met zijn maten, maar ze waren aardig aan elkaar gewaagd. Iedereen ging er goed voor zitten. Twee mannen achterin die zonder moeite de bovenlijn halen, mits ze in goede doen zijn. Dit ging Samme wat makkelijker af deze zondag, dan Bas. Maar met de verbetenheid die Jacob eigen is, met goede opslagen van Kor, en de kracht van Bas kwamen ze nog een heel eind. Ook hier geen gemakkelijke eersten. Voor elk punt werd gestreden, zweet vloeide rijkelijk, hoofden werden rood, de lippen bijna stuk gebeten. Geen van beide partuur gaf een krimp. Maar ja er kan er maar een winnen. In dit geval was het partuur Samme die aan het langste eind trok, en op 5-4 6-4 er een einde aan maakte.

De Finale:

De parturen 1 en 5 maakten zich op voor de finale.

Franek, Evert en Gerard tegen Fernando Teake en Lykele.

Franek en zijn maten deden het eigenlijk niet zo slecht, ze pakten regelmatig een punt en het leek erop dat ze mee konden komen met het hoge niveau van Fernado, Teake en Lykele.

De moeilijke, onvoorspelbare opslagen van Gerard waren voor Lykele en Fernando in het perk af en toe zeer zwaar te verwerken.

Franek gooide zijn opslagen precies waar hij ze wilde hebben.

Aan de andere kant gold datzelfde. Franek en Evert hadden het af en toe moeilijk met de hoge opslagen van Teake en de kanonskogels van Fernando.

Opvallend was dat er weinig kleine kaatsen werden gemaakt, de punten kwamen vooral van de opslagen, bovenslagen of grote kaatsen, wat toch betekende dat er vooral met kracht en precisie werd gekaatst.

Maar bij 2-3 leek het op te zijn bij Franek en zijn maten, het partuur van Fernando liep snel uit naar 2-5.

Bij een stand van 4-6 ging de opslag van Gerard net over Lykele heen, valt hij ertussen? Fernando kon er nog net onder kruipen en ….. Zoef de bal suist over de bovenlijn. Eindstand 2-5 4-6 voor Fernado, Teake en Lykele.

Tijdens de prijsuitreiking deelde de sponsor Hessel Starrenburg van vishandel de Bakvis de prijzen uit.

Er waren weer mooie cadeau’s voor de prijswinnaars, en natuurlijk de prachtige kransen voor de nummers 1.

Na de stemmingsronde bleek dat er unaniem was gekozen voor Fernando de Boer als Koning van de dag.

Met spierpijn in de buik van het lachen bleef het nog lang gezellig.

Alle uitslagen:

3e plaats:

2-6: 5-4 6-4

Finale:

1-5: 2-5 4-6                   Koning: Fernando de Boer                © Renze & Bas