Schaafsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Een feestje, dat was het!

De keurslager Anne Schaafsma en zijn vrouw Christa hadden het weer voortreffelijk voor elkaar, perfecte kransen (2 meter gekookte rookworst) een hapje en een drankje en na afloop nog een heerlijke maaltijd voor de deelnemers. dit in combinatie met het heerlijke weer kon maar 1 ding betekenen, Feest!

Het Kaatsseizoen werd zoals elk jaar geopend met de straatkaatspartij in de Torenstraat op West voor de deur van de partij sponsor slagerij Schaafsma. Ondanks veel meldingen van de vaste wal dat er nogal wat kaatsers zouden komen viel de opkomst eigenlijk een klein beetje tegen, 5 kaatsers van de wal en 10 eilander kaatsers, maar na de loting bleek dat iedereen aardig aan elkaar was gewaagd dus wat betreft de tijd kwam dit allemaal wel goed uit, om kwart voor 7 konden de prijzen worden uitgereikt nadat alle parturen tegen elkaar hadden gekaatst.

Partuur 5 bestaande uit Rein-Jan Buren,Fred Fiege en Gerard Lodder kwamen bij alle partijen net iets te kort en ondanks een paar miraculeuse ballen via bomen en lantaarnpalen verloren zij helaas al hun wedstrijden.

Partuur 3 Evert Wendelaar, Jacob Bergsma en Sanne Bergsma wisten 2 partijen te winnen maar moesten toch genoegen nemen met de vierde plaats omdat ze 1 wedstrijd iets te makkelijk lieten lopen en net te weinig punten behaalden voor de derde plaats.

Partuur 2 won slechts 1 partij, ze verloren ook van Partuur 3 maar doordat ze steeds verloren met een minimaal verschil kregen ze toch meer punten en zo raakten ze toch in de prijzen, het Partuur bestond uit, Renze Poelstra, Anne Schaafsma en Annie Poelstra

Partuur 4 bestaande uit Erik Bergsma,Frank Schaafsma en Jos van Rosmalen speelden de finale Partij tegen Partuur 1 dit waren Bas Postma, Teake Hoekstra en Pieter Bergsma, na een hele dag kaatsen speelden de 2 Parturen die beiden tot dan alles hadden gewonnen tegen elkaar, dus we kregen een echte finale als toetje. Het partuur van Erik begon sterk en bleef de hele parij op voorsprong bij 4-3 werd er een belangrijke bal gemist door partuur 1 en werd het 5-3, met zelfs een bijna matchpoint had het voltallig aanwezige publiek al het idee dat het niet lang meer zou duren,maar..... Bas, Teake en Pieter wilden deze voor de meesten mooiste partij van het jaar niet zomaar uit handen geven, elke bal die werd gekaatst zat net even iets meer venijn met de nodige grillige opmerkingen, het werd 5-5, het beslissende eerst ging gelijk op maar op een stand van 4-6 sloeg Partuur 1 de kaats voorbij en werden zij de winnaar van de slagerij Schaafsma straatkaatspartij.

De Torenstraat werd verruilt voor de achtertuin van de Familie Schaafsma voor de prijsuitreiking, na de gebruikelijke stemmingsronde werd Bas Postma gekozen tot Koning van de partij en hij kreeg de door Camping Terpstra beschikbaar gestelde koningsprijs uitgereikt, daarna werden de geweldige kransen omgehangen compleet met accesoires. Hopelijk volgend jaar een paar deelnemers meer, maar nogmaals: een feest was het.

Alle uitslagen op een rij:

1-2   5-4 6-6

3-4   4-5 4-6

5-1   3-5 0-6

2-3   5-5 6-6 (3 wint)

4-5   5-1 6-6

1-3   5-2 6-4

2-4   5-5 4-6

5-3   5-5 2-6

2-5   5-4 6-6

1-4   5-5 6-4                                                                                      ©Bas Postma