Jaap Bos partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag waren er maar liefst 10 parturen die gingen strijden om de kransen van de Aannemer Jaap bos partij.

Het gebeurd niet vaak dat er zoveel deelnemers zijn, en voor het eerst kwam er zelfs iemand over van de vaste wal om de wedstrijd in goede banen te lijden. Harm Mink, door een blessure dit seizoen niet in actie als kaatser maar kwam toch speciaal over voor deze partij, en dat werd zeer gewaardeerd.

Er werd besloten om een verliezers ronde en winnaars ronde te houden, dus de winnaars van de eerste partij speelden om de eerste plaats, en de verliezers van de eerste partij tegen elkaar om de derde plaats. In de eerste omloop was er een kleine verassing, 1 partij eindigde in 5-0 en dat had niemand verwacht verder waren alle partijen redelijk aan elkaar gewaagd.

Na de eerste omloop speelden de parturen 1 en 3 tegen elkaar en 6 tegen 8 en had partuur 10 een staand nummer voor de volgende ronde in de verliezers ronde, in beide partijen werd er door de parturen beter gespeeld als in de eerste wedstrijd partuur 1 won van 3 en partuur 8 van 6, dus helaas zat na 2 wedstrijden het er op voor de parturen 3 en 6.

Partuur 10 speelde nu in de volgende ronde tegen 1 en had partuur 8 een staand nummer voor de kleine finale.    Partuur 1 kon lang meekomen maar kon niet voorkomen dat partuur 10 de partij met 5-3 ging winnen.

De kleine finale tussen de parturen 8 en 10 was een ware slijtage slag, beide parturen hadden een staand nummer gehad en dat kon je merken, er zat nog genoeg energie in en iedereen ging voor elke bal, een mooie wedstrijd die werd gewonnen door partuur 8 met 5-4 6-6, zij werden dus derde.

In de winnaars ronde speelden de parturen 2 tegen 4 en 5 tegen 7 en had partuur 9 een staand nummer,

De partij van 2 tegen 4 was meteen al op papier een kraker en dat maakten ze waar, de enige partij van de dag die op 5-5 eindigde, uiteindelijk trok partuur 4 aan het langste eind.

Partuur 5 tegen 7 was niet minder spannend maar door de gemakkelijke eerste wedstrijd van partuur 5 in de 1e omloop waren ze misschien iets te overmoedig, en dat kun je tegen partuur 7 beter niet doen, en dat bleek later op de dag…. partuur 7 won met 4-5 0-6.

Partuur 4 mocht nu laten zien tegen partuur 9 of ze de finale konden halen, 9 had een staand nummer gehad en het leek alsof ze te veel rust hadden gehad. Ze waren iets te relaxed en vrij snel stonden ze achter met 5-3 en op 6-6 maakte partuur 4 het uit.

En dus werd de finale van de dag gespeeld tussen de parturen 4, Rein-jan Buren, Anna Ydema en Sybren vd Zwaag en partuur 7, Johan Bekema, Sander Bakker en Sietske de Bos

Sommige spelers vonden het moeilijk om om te gaan met de lange pauzes of staande nummers en sommige vonden 4 partijen weer te zwaar. Partuur 4 speelde 3 partijen voor de finale en in het begin van die finale konden ze goed mee komen maar halverwege kwam de vermoeidheid in beeld. Wat meer foutjes en met Johan en Sander in het perk bij partuur 7 werd dat snel afgestraft, en stonden Rein-jan en Anna in het perk dan was daar Sietske met haar magische opslag, waar moeilijk mee om te gaan was, Sybren probeerde het tij nog te keren met een paar hele gemene opslagen maar het mocht niet baten.

Partuur 7 werd de winnaar van de Aannemer Jaap Bos partij 2014 met 2-5 4-6.

Na de stemmingsronde werd Johan Bekema gekozen tot Koning van de Partij, en hij kreeg de camping Terpstra telegraaf uit handen van de voorzitter.

Door de hoge opkomst ook van het publiek was het nog heeeel lang gezellig en iedereen was zeer tevreden over een geslaagde dag.

De parturen bestonden uit de volgende personen.

1 Uco Bauer en Sjaak Bekema

2 Franek Bikowski,Kor vd Wal en Teake Hoekstra

3 Irolt Dijkstra,Peter Draaisma en Roel Ewouds

4 Rein-jan Buren, Anna Ydema en Sybren vd Zwaag