Isola Bella O.T.K. (m.z.b.) | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Normaal word er gekaatst met een harde kleine bal en dragen de kaatsers in het perk een want.

Na de terugloop op de traditionele dorpencup werd er tijdens de afgelopen jaarvergadering besloten om deze partij om te dopen naar; Het open terschellinger kaatskampioenschap zodat ook deelnemers van de wal zich in de strijd konden mengen, en om het nog toegankelijker te maken, werd er ook nog besloten om met een zachte (straatkaats) bal te gaan spelen en dus geen want in het perk.

Het was na de eerste partijen al duidelijk dat er door de zachte bal meer tussenspel was en dus moest er meer met het hoofd worden gespeeld.

Er werd gestreden in 2 poules en de winnaars hiervan speelden de finale.

Poule 1 bestond uit 4 parturen, en poule 2 uit 3 parturen.

De winnaars plaatsden zich voor de finale en de nummers 2 speelden om de derde plaats.

Bijna alle partijen waren 5-4 of 5-5 een paar met mindere cijfers 1 partij was 5-1 maar zelfs in deze partij werden er 5 eersten (sets) met de maximale scores beslist (6-6), het lag dus allemaal erg dicht bij elkaar.

In poule 1 kwam partuur 4 telkens net iets te kort en hadden ze ook niet echt het geluk mee, ze verloren helaas alle drie hun partijen. Partuur 2 verloor de eerste partij maar herstelden zich in de tweede en zelfs de derde partij werd ook gewonnen maar vanwege hun ‚ grote' verlies in de eerste partij werden ze toch derde in de poule.

Partuur 1 won de eerste 2 partijen in hun poule en mochten de laatste partij zelfs verliezen tenzij het met grote cijfers was, de laatste partij was tegen partuur 3 en zij moesten dus winnen om de finale te halen.

Partuur 3 kwam ruim voor en lange tijd zag het er naar uit dat partuur 2 ging spelen om de derde plaats maar bij 5-2 gooide partuur 1 er een tandje bij. Maar bij 5-4 6-4 voor partuur 3 was de pijp leeg en zo ging partuur 1 om de derde plaats spelen dankzij 2 puntjes meer dan partuur 2, en partuur 3 naar de finale met 1 puntje meer dan partuur 1.

In poule 2 was het niet minder spannend de eerste 2 partijen waren geëindigd in 5-5, Partuur 5 trok steeds aan het kortste eind en verloren dus beide partijen nipt.

Parturen 6 en 7 mochten gaan uitmaken wie er naar de finale ging, partuur 6 kwam snel op achterstand en hadden moeite met de concentratie en misschien de temperatuur. Partuur 7 had minder rust gehad en dat was misschien wel hun redding, ze hadden de smaak te pakken.

Het werd 5-2 6-0 en daardoor ging partuur 7 naar de finale, maar partuur 5 ging om de derde plaats spelen, had partuur 6 één punt meer gehad, dan hadden zij daar gestaan, in beide poules dus een mooie spannende strijd.

Partuur 5, ondanks 2 verlies partijen, speelde dus de wedstrijd om de derde plaats tegen partuur 1.

Het was warm en in zo`n kleine finale merk je toch dat de belangen wat lager liggen, partuur 1 vloog naar een 5-0 voorsprong maar toen kwamen er wat kraakjes in de lichamen en rook partuur 5 toch nog een kans, ze pakten nog 2 eersten maar toen was het toch over 5-2 6-4 voor partuur 1.

De finale was een aardige slijtageslag er werden wat meer foutjes gemaakt, maar bij vlagen werd er fantastisch gespeeld, nog steeds af en toe een bovenslag en het tussenspel was soms zo lang, dat het publiek dacht dat het het volgende punt al was.

Partuur 3 trok aan het langste eind en zij werden notabene in oranje shirts de winnaars van het eerste Isola Bella open Terschellinger Kaats Kampioensschap.

Na de gebruikelijke stemming werd bijna unaniem Wim Reinigert gekozen tot Koning, en hij kreeg de Camping Terpstra koningsprijs.

Wel unaniem was het gevoel over de partij, de verschillen zijn minder groot op deze manier,en het was een schitterende dag.

Na de prijsuitreiking was er zelfs nog even tijd voor een praatje met een hapje en een drankje voordat iedereen zich op ging maken voor het 'grote' Oranje.

alle uitslagen;

Partuur 1; Bas Postma, Jeroen de Bos, Kor v/d Wal

Partuur 2; Erik Bergsma, Renze Poelstra, Roel Ewouds

Partuur 3; Wim Reinigert, Jacob Bergsma, Sietske de Bos