H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

18 Leden schreven zich in, en er werd zoals altijd eerlijk geloot. Het zonnetje liet zich zo af en toe zien, de perken lagen er mooi bij, alleen jammer van het hoge gras.

De parturen Evert Wendelaar, Douwe Sieperda en Teake Hoekstra beten het spits af in poule 1 tegen Bas Postma, Renze Poelstra en Gerard Lodder. Of het aan de reis naar Terschelling heeft gelegen of dat het gewoon krachtsverschil was, in ieder geval werd de strijd gewonnen door partuur Bas. In de tweede partij revancheerde partuur Evert zich, door overtuigend te winnen van partuur Pieter v/d Kooi, Jacob Bergsma en Lykele Buwalda, partuur Pieter op hun beurt gingen er helemaal voor tegen partuur Bas, maar moesten toch de meerdere erkennen in hun opponenten.

In poule 2 streed het partuur Rein Jan Buren, Peter Draaisma en Roel Ewouds tegen het partuur Wim Reinigert, Arjen Hettinga en Annie Poelstra. De laatste won vrij eenvoudig. Daarna werd gestreden tegen Evert Siderius, Fred Fiege en Kor v/d Wal. Dit werd een spannende partij die uiteindelijk werd gewonnen door partuur Evert. In de laatste poule wedstrijd kon partuur Wim het niet bolwerken tegen partuur Evert.

Na de poule wedstrijden werd besloten tot het spelen van 3 finales; de troostfinale, om de nare smaak van het niet in de prijzen vallen, weg te spelen. De kleine finale voor plek 3, en de eindstrijd om de eerste plaats met de kransen, de eer en de kans op de Koningsprijs.

De troost finale werd gewonnen door partuur Pieter met 5-2 6-4. Toch nog een beetje voldoening, Jacob rechtte zijn rug, en liet zien dat hij de kleine ballen nog goed kon raken, Lykele sloeg best op, en Pieter, ietsjes rustiger slaand, raakte ook wat meer ballen. Roel liet maar weer eens zien dat je ook op gevorderde leeftijd nog best je mannetje kunt staan, Peter introduceerde de stuitbal, en Rein Jan is over het verlies van het schroefje van zijn bril heen.

De kleine finale kwam de oermens boven in Wim, die de boven weer regelmatig opzocht, Arjen’s opslag was gedegen, en ook achter in het perk sloeg hij de ballen prima weg, en Annie ging weer ouderwets aan de opslag te keer. Evert, Douwe en Teake gingen er helemaal voor, maar kwamen net hier en daar een stapje te kort, en/of een tel te laat. De derde plaats was voor Wim en zijn maten met 5-2 6-4.

Nadat zowel Evert als Renze hun spieren weer wat hadden losgemaakt (Bas bedankt voor het beschikbaar stellen van), werd er aangevangen met de finale. Onder een strakblauwe hemel, ging partuur Bas voortvarend van start en stond al snel voor met 3 eersten. Daarna kwam Evert, Fred en Kor op stoom, kwamen dichterbij, het werd 4-2 voor Bas, 4 eersten gelijk, daarna kwam partuur Evert op voorsprong, 5-4. Met een ultieme kracht inspanning werd het weer gelijk. Evert en Bas hadden een gedegen opslag, maar de opslag van Kor en Gerard waren het wapen van de partij. Hier en daar vloog er wel eens een bal buiten, maar over het algemeen waren hun opslag goed en moeilijk te retourneren. Fred had moeite met Gerards opslag, en Renze kreeg de ballen van Kor moeilijk weg.

Het laatste eerst kwam Evert op een 6-0 voorsprong, maar kwam Bas terug tot 6-4, op een niet zo grote kaats, stopte Evert de bal van Renze voor de kaats en wist zo de overwinning veilig te stellen.

Onder het genot van een koel drankje, werden de prijzen uitgedeeld door Bas en Renze. De leden kozen Evert tot Koning en er werd, natuurlijk, nog gezellig na gekletst.

Het bestuur wil Sjoukje bedanken voor de kransen, Fred voor het uitleggen van de perken, Camping Terpstra voor de Konings prijs, en sponsor Peter Draaisma voor het beschikbaar stellen van de prijzen voor deze prachtige Haye Willemsma partij. (En ik beloof dat ik bij de volgende partij niet weer de soep zal vergeten.)

Alle rangen en standen;

Partuur 1; Evert Wendelaar, Douwe Sieperda, Teake Hoekstra

Partuur 2; Bas Postma, Renze Poelstra, Gerard Lodder

Partuur 3; Pieter v/d Kooi, Jacob Bergsma, Lykele Buwalda