Schotse Luts partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen Zondag was alweer de laatste Partij van het seizoen,

Maar liefst 21 spelers melden zich voor de straatkaats partij in de Oosterburen, zelfs 5 spelers van de wal namen de overtocht voor deze speciale partij.

Er werden 7 parturen gevormd en er werd gespeeld in een verliezers en winnaars ronde dit omdat er maar 1 perk beschikbaar was en dat betekende dat partuur 7 zonder te spelen al in de winnaars ronde zat.

part 1: Pieter vd Kooi,Jacob Bergsma en Pieter Bergsma opende de dag tegen part 2: Erik Bergsma, Anne Schaafsma en Steven Klijn. Voor sommigen was het de eerste keer op straat en het viel toch een beetje tegen, het perk was wel erg klein en dan die opstakels, wat een rot dingen, uiteraard leide dat weer tot veel vermaak en lachwekkende situaties voor de toeschouwers. Part 2 liet zien dat ze de vorm van de dag al hadden en het werd 5-3 6-4 in hun voordeel.

Part 3: Harm Mink, Frank Schaafsma en Milo Arnoutse speelden hun eerste wedstrijd tegen Part 4: Lolke Bierma, Wim Reinigert en Peter Draaisma. Ondanks het fanatisme in het partuur van Harm konden zij het niet bolwerken tegen het zeer degelijk spelende part 4, een paar keer kwamen ze dichtbij maar meer dan 5-3 6-6 zat er helaas niet in.

Part 5:Jeroen de Bos, Ingrid Zittema en Jeroen Visser en Part 6: Rein-Jan Buren, Douwe Sieperda en Jos van Rosmalen maakten de eerste ronde compleet. Helaas voor part 6 was part 5 al erg wakker en terwijl de meesten nog aan het napraten waren over de vorige partij was het al 5-2 6-4 voor part 5.

Part 6 mocht zich wel als staand nummer in de kleine finale zien dus zij konden zich nog revancheren om plaats 3. De andere kleine finalist moest komen uit het duel tussen parturen 1 en 3, je kon merken dat deze parturen alles uit hun eerste partij hadden onthouden en besloten allebei wat meer verhaal te halen bij de scheidsrechter en onderling elkaar een beetje gek te maken, dit lukte erg goed en ze liepen samen naar 5-5 maar helaas voor het partuur van Pieter, Jacob en Pieter waren het Harm, Frank en Milo die het laatste eerst pakten met 6-2.

Eindelijk mocht nu Part 7: Bas Postma, Fred Fiege en Gerard Lodder laten zien wat ze in huis hadden, ze traden aan tegen het sterke partuur 2 en dat liep snel uit naar een 5-3 voorsprong maar toen ze dachten dat ze er al waren kwam part 7 goed terug. Opeens liep alles en werd het 5-5 6-6. Anne sloeg op, gaat de bal erin of..... ja hoor hij stuit precies op de put in het veld, en weg is de bal en daar is de winst voor part 2, heel erg balen voor part 7 maar dit is straatkaatsen zoals het bedoeld is.

Parturen 4 en 5 gingen nu beslissen wie er naar de Finale mocht. Part 4 had met weinig moeite de volgende ronde gehaald en hadden er alle vertrouwen in, part 5 begon wat wisselvallig maar al gauw was daar weer het degelijke spel waar ze part 3 mee hadden verslagen. Heel vaak was het 6-6, maar toch was het partuur 4 die met 5-4 6-6 naar de finale ging.

De kleine finale om plaats 3 tussen part 6 en 3, was part 3 vanaf het begin weer super fel op alle ballen en liepen uit naar een ruime voorsprong maar opeens was daar een eerst voor part 6 en begonnen ze er in te geloven. Maar dan was daar Milo, die helemaal was gevlogen uit Dordrecht voor deze partij, hij plaatste een paar knappe ballen en verdiende met Harm en Frank de derde plek 5-3 6-4.

De grote finale ging dus tussen de parturen 2 en 4, (beiden waren getipt voor de overwinning), met veel tussenspel en rare ballen, zefs enkele glazen werden van tafel geslagen was dit een mooie partij. Wim speelde in part 4 de dubbel rol en dat leverde hem na het tellen van de stemmen de Koningsprijs op in deze partij, want zijn partuur trok aan het langste eind, 5-4 6-2

Het weer zat mee en zo werd het seizoen waardig afgesloten. De penningmeester reikte de prijzen uit op het terras van de schotse vier en bedankte een ieder voor het hele mooie jaar.

Alle uitslagen;

Partuur 1; Pieter v/d Kooi, Jacob Bergsma, Pieter Bergsma

Partuur 2; Erik Bergsma, Anne Schaafsma, Steven Klijn

Partuur 3; Harm Mink, Frank Schaafsma, Milo Aarnoutse