Isola Bella dorpencup | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Je bedenkt het toch niet; 9 juni dorpen cup, en 5 partuur staan te vernikkelen op het kaatsveld achter de kerk in Hoorn. Je kon weer zien dat er veel te doen is deze zondag. Het waddentoernooi en de promotiewedstrijd van SCT, weerhouden sommigen om zich te laten zien bij ons toernooi. Maar dit kon de weerbaarheid en gedrevenheid van de aanwezige parturen niet deren. Er werd een halve competitie gespeeld, en dat hield 4 partijen in. Na de loting werd er begonnen met 2 perken.

Wim, Renze en Annie namen het namens Hoorn 1 op tegen Bas en Samme die Landerum vertegenwoordigden. Verbaal waren ze goed tegen elkaar opgewassen, maar in het strijdperk werd Hoorn 1 weggevaagd, met maar liefst 5-0 6-0. Drama voor Hoorn 1, waar Renze ook nog een time-out moest benutten, nadat hij vol geraakt werd door een elleboog van Wim, nadat ze in hun ijver om een bal te stoppen, elkaar tegenkwamen, (en de bal lieten gaan).

In het andere perk liep West, (Anne Schaafsma, Frank Schaafsma en Roel Ewouds), vrij eenvoudig weg naar een 4-1 voorsprong tegen het Midslander partuur Peter Draaisma, Fred Fiege en Douwe Sieperda. Daarna kwam Midsland beter in hun spel en kwamen terug tot 4-4, waarna West er toch nog met de winst vandoor ging, met 5-4 6-0.

In de tweede omloop werd al snel duidelijk dat Landerum vandaag een stel apart waren, alles wat ze deden was goed en degelijk. Ze hadden weinig moeite met het 2-tal van Hoorn 2, Pieter v/d Kooi en Jos van Rosmalen. Vooral Jos moest er inkomen, misschien had hij last van de zenuwen, en er ging het één en ander mis, Pieter in zijn ijver om dit te compenseren, sloeg ook nogal wat opslagen buiten het perk, en zoals gezegd maakte Landerum bijna geen fouten, ze wonnen met 5-0 6-4.

Hoorn 1 had in het andere perk hun handen vol aan West. Wim was wispelturig voorin het perk, 2 eersten sloeg hij geen deuk in een pakje boter, waarna hij dit afwisselde met 2 bovenslagen en dikke kaatsen. Frank voorin en Anne achterin, wisten de ballen goed te raken, maar vonden geregeld Renze en Annie in de baan van de ballen. De opslag van Roel en die van Annie was tijdens deze partij weer als vanouds, bijna alles in, en zo nu en dan weer verraderlijk moeilijk. De kansen gingen over en weer, en de strijd werd pas beslecht op 5-5 6-4 in het voordeel van Hoorn 1.

Hierna werd er een pauze ingelast, waar de soep van Camping Terpstra, en de eieren van Henk, tezamen met de broodjes kaas en ham goed smaakten.

In de derde omloop, werd in de confrontatie tussen West en Hoorn 2, duidelijk dat Anne last kreeg van een onwillige spier in zijn schouder, en dat Jos beter en beter ging kaatsen. Pieter, snel als water, hield veel ballen tegen. Verbeten ging West er tegenaan, maar ze moesten berusten in hun nederlaag, 5-1 6-2.

In het andere perk had Hoorn 1 hun zaakjes duidelijk in orde, terwijl Midsland, misschien onder invloed van hun spel, onderling wat begon te mokken. Annie wist met haar goede spel haar partuur naar een hoger niveau te brengen, Wim had de smaak nu goed te pakken, wist zelfs de ballen naar het rechtsveld te slaan en Renze was de elleboogstoot  te boven gekomen. Dit resulteerde in winst, 5-2 6-0.

De vierde omloop. Midsland wilde zich revancheren, en speelde een gedegen wedstrijd tegen Hoorn 2. De strijd ging op en neer, en tot 5-5 gelijk op. Toen gaf Hoorn 2 nog wat extra gas, en besliste het laatste eerst door geen punt meer te verspelen, 5-5 6-0.

Landerum was zeer zeker van hun zaak, maar toch leek de concentratie wat weg te zakken. West kwam in het eerste eerst op 6-6, verloor het echter toch. De pijn in de schouder van Anne werd erger, en de opslag werd overgeven aan Frank. Dit ging ook niet goed, en dus werd er weer gewisseld. Ondanks de strijdlust van West, liep Landerum toch redelijk eenvoudig naar hun derde overwinning, 5-1 6-0.

De 4-de en laatste omloop werd duidelijk, dat 4 partijen op één dag toch wel veel is. Pijntjes, vermoeidheid deden van zich spreken. Landerum bleef gedreven spelen. Samme voorin was bijna niet te passeren, sloeg prima op, en als er een bal over hem heen ging stond Bas daar, om te laten zien dat zijn blessure verleden tijd is. Peter, Fred en Douwe deden hun stinkende best, maar het mocht niet baten, 5-0 6-4.

In het andere perk gingen de beide parturen uit Hoorn elkaar te lijf. Hoorn 1 was wat fitter, en hadden ook een vrouw meer. Jos kreeg steeds meer last van zijn rug, en kon zijn goede spel van de voorgaande partijen niet volhouden, wel werd tactisch besloten om te wisselen, hij nam de eerste opslag over en ging achter in het perk. Even leek Annie van haar stuk te zijn gebracht, maar haar prima opslag was ook voor Pieter niet eenvoudig te retourneren. Met een prachtige zitbal besloot ze de partij, 5-0 6-6.

Nadat de perken waren opgeruimd, werden de prijzen uitgereikt door Renze.

Hoorn 2 werd 3-de, Hoorn 1 de nummer 2, en kampioen van de Isola Bella dorpen cup werd Landerum, dat alle partijen won, en slechts één eerst tegen kreeg (tegen West).

De kaatsers kozen Samme als Koning.

Het napraten was weer ouderwets gezellig. De kaatsvereniging dankt de sponsor en de leden voor hun inzet. Op 30 juni is de volgende partij, wij hopen dat iedereen er dan weer is.

Partuur 1; Hoorn 1, Wim Reinigert, Renze Poelstra, Annie Poelstra

Partuur 2; Landerum, Samme Overal, Bas Postma

Partuur 3; West, Anne Schaafsma, Frank Schaafsma, Roel Ewouds

Partuur 4; Midsland, Peter Draaisma, Fred Fiege, Douwe Sieperda