Hotel Nap partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen Zondag was alweer de laatste veldpartij van Kaatsvereniging Terschelling, nu alleen de straat kaatspartij op 15 september en het seizoen zit er alweer op.

Helaas was de opkomst om verschillende redenen erg laag, we hadden gehoopt op een aantal kaatsers uit Amsterdam maar ook zij hadden het te druk zo kort na de vakantie, gelukkig was Lolke Bierma van KV Amsterdam wel aanwezig.

Er werden na de gebruikelijke loting 4 parturen gevormd waarvan 1 tweetal, iedereen speelde 1 keer tegen elkaar en 3 partijen kaatsen op één dag met zulk weer dat wil toch iedereen.

Er werd begonnen met Partuur 1, Bas Postma en Fred Fiege, tegen Partuur 2, Lolke Bierma, Annie Poelstra en Gerard Lodder.

Bas en Fred waren nog helemaal fit en dat was te zien. Het ging heel snel, en na wat wisselingen bij het partuur van Lolke bleven ze iets in de buurt, maar konden niet voorkomen dat Partuur 1 zou winnen met 5-2 6-2.

Partuur 3 Rein-Jan Buren, Peter Draaisma en Renze Poelstra, speelden hun eerste partij tegen Partuur 4, Pier Minnema, Roel Ewouds en Richard vd Wal.

Lang ging het gelijk op. Partuur 3 speelde net iets degelijker en gingen vrij rustig op een overwinning af, met telkens een eerst voor, en zo werd het 5-4 6-4 voor Partuur 3.

Na een korte pauze begonnen Partuur 1 en Partuur 4 aan hun partij. Na wat strubbelingen over en weer in het begin, liep partuur 1 toch vrij snel uit naar een ruime voorsprong, een paar keer was het 6-6, maar toch viel het beslissende punt steeds aan de kant van partuur 1. Het werd 5-2 6-2.

Parturen Lolke en Rein-Jan gingen nu tegen elkaar, oftewel Parturen 2 en 3, en tegen de tijd dat de toeschouwers hun eitje van Henk Hazet hadden gepeld, stond partuur 3 al 4-1 voor, partuur 2 ging weer wat wisselen en het werd 5-2 allebei een eerst, nog een wissel, ze moesten toch wat proberen en 5-3, zou het dan toch kunnen?.... het volgende eerst ging helaas voor hun toch weer naar partuur 3 en het werd uiteindelijk 5-3 6-6.

Vanwege het aantal deelnemers werd er besloten om de laatste 2 partijen achter elkaar te spelen parturen 4 en 2 speelden om de 3e prijs.

Beide parturen hadden helaas al 2 keer verloren en dan moet je nog een keer, iedereen was benieuwd hoe daar mee omgegaan zou worden.

Richard stond voor in het perk en het leek wel een ouwe diesel..... 3 keer bovenslag, en dat voor iemand die ruim een jaar niet heeft gekaatst. Partuur 2 schrok hier wel een beetje van, en gingen ze toch over hem heen dan hadden ze Pier nog, ondanks een lichte lies blessure sloeg hij de balletjes toch ook lekker uit, Gerard sloeg voor best en deed zijn best. Een paar korte kaatsen zat hij meteen goed bij en leverde af en toe een puntje op. Partuur 2 had moeite met de opslagen van Roel, maar Annie die voorin stond sloeg toch ook regelmatig een dikke kaats, maar  partuur 4 was toch de betere vandaag en het werd 5-2 6-2.

Parturen 1 en 3 gingen het veld op onder luid applaus van het ruim aanwezige publiek.

Bas en Fred hadden al veel gegeven maar gingen door waar ze gebleven waren, het was snel 0-1 Rein-jan gaf zijn voorinse, in dit geval Peter, de opdracht meer schuiner te spelen, en dat was een formidabele opdracht, Bas en Fred misten een derde maat en dat koste ze veel kracht. Deze tactische zet en het sterke spel van Peter voorin en de veilige opslagen van Renze en Rein-Jan (al vond hij dat zelf van niet) bracht hun al gauw in overwinningsstemming, bij 1-4 gingen Bas en Fred wisselen voorin en zo pakten ze toch nog 2 eersten en werd het 3-4 6-6 zou het hier dan wel kunnen?

Rein-jan vond het genoeg en gaf gas achterin het perk, en zo liepen ze toch naar een 3-5 4-6 overwinning.

Al met al weer een prachtige dag en een mooie afsluiting van het veldkaats seizoen, nog 2 keer op maandag en dan de Schotse 4 partij in Midsland.

Na wat Amsterdamse plaag humor gingen we over op de prijsuitreiking,

3e werd Partuur 4, 2e Partuur 1, en Partuur 3 was de winnaar.

Rein-Jan Buren werd verkozen tot Koning van de Hotel NAP Partij 2013.

Samen met Peter en Renze nam hij de kransen in ontvangst met de bijbehorende medailles en prijzen.

Na een bedank woord van de voorzitter naar de sponsoren toe, en de makers van de soep, kransen, broodjes en eieren en natuurlijk de spelers en het groot aanwezige publiek, bleef het traditioneel nog lang gezellig.

Alle uitslagen op een rij;

Partuur 1; Bas Postma, Fred Fiege                                                                                               Partuur 2; Lolke Bierma, Annie Poelstra, Gerard Lodder                                                              Partuur 3; Rein-Jan Buren, Peter Draaisma, Renze Poelstra                                                         Partuur 4; Pier Minnema, Roel Ewouds, Richard v/d Wal

1-2 : 5-2 6-2

3-4: 5-4 6-4

4-1 : 2-5 2-6