H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag werd er wederom gestreden op het kaatsveld van Hoorn om vele kransen en bekers, bonnen en roem. (Kransen aangeboden door Hoveniers bedrijf Bergsma Gytsjerk.)

Door zes parturen werd er in twee poules gespeeld, waar na loting de parturen bekend werden gemaakt. In de eerste ronden werd er fanatiek en met gevaar voor eigen leven gestreden door oud en jong. Na de tweede omloop kwamen 4 parturen met voldoende punten om voor de prijzen te strijden. Het partuur Samme, met Renze en Gerard, had vooral te maken met ongemak in de schouders. Samme’s rechterschouder en Renze’s linkerschouder, hielden het niet, en dan wordt het dus niets. Het partuur Evert Wendelaar, met Peter en Annie, had zijn dag niet, en kon niet het niveau van de tegenstanders halen, en ook dat werd dus niets.

Om de 3e en 4e plaats werd gestreden door het partuur Pieter van der Kooi, Fred Fiege, Sietske de Bos tegen partuur Wim Reinigert, Taeke Hoekstra, Douwe Sieperda. Winnaar van deze kleine finale werd partuur Wim Reinigert. Dit pas na een lange strijd, waar het elke kant op kon gaan. De opslag van Sietske en die van Taeke, waren ronduit sterk te noemen. Toch nam Pieter de eerste opslag over van Sietske, maar dit pakte niet geheel goed uit. Vele mooie opslagen werden afgewisseld met volledige missers. Fred had voorin en achterin het perk, best wel moeite met de opslag van Taeke en de tweede opslag van Douwe. Wim was gehandicapt. Nou Wim eigenlijk niet, maar zijn handschoen was kapot. De nap was in tweeën geslagen. Het zal je maar overkomen, en aangezien Wim ook nog linkshandig is, was er geen vervangend materiaal aanwezig. Wim had het er dan ook moeilijk mee, maar sloeg wel het beslissende punt.

In de finale bleek maar weer waar het bij kaatsen om draait; lol en feest. Het was dan ook weer een groot feest achter de kerk in Hoorn. Waar normaal gesproken Terschellinger kaatsers hun mondje roeren, was nu het hoogste woord aan 2 leden van de wal. Evert Siderius en Pieter Bergsma lieten zien en vooral horen, dat kaatsen behalve een fysieke sport, ook een mentale uitputtingsslag is. De 2 veteranen deden niet voor elkaar onder, noch op sportgebied, noch op verbaal gebied. Met gevolg dat langs de lijn, iedereen geboeid naar de finale zat te kijken en te luisteren. Bas en Jos, aan de zijde van Pieter, en Lykele en Roel bij Evert, hadden dan ook de grootste lol. De partij ging geheel gelijk op. Geen van beide parturen gaf een millimeter toe, en er werd zoals gezegd op het scherpst van de snede gestreden. In het laatste eerst leek de winst naar partuur Bas te gaan. Bij 5-5 6-2 moesten ze een kleine kaats voorbij slaan, maar Roel produceerde een prachtige opslag, waar ze geen antwoord op hadden; 6-4. Daarna sloeg Pieter de bal kwaad, en kwam alles aan op het laatste punt. De spanning was om te snijden, Pieter en Bas stonden geconcentreerd te wachten op de opslag. Lykele in het rechtsveld, Evert op de boven, waren ook volop in spanning. Roel nam zijn aanloop en leverde ijskoud een zitbal af, waarna het partuur Evert alle spanning van zich af schreeuwde. Er restte Bas en de zijne niets anders dan hun te feliciteren.

Als koning van deze partij werd Evert Siderius gekozen. Glunderend van plezier nam het partuur de bekers, de bonnen, en de kransen in ontvangst, en Evert glunderde wat extra met zijn prachtige koningsprijs, welke beschikbaar wordt gesteld door Camping Terpstra.

Iedereen bedankt voor de sportieve wedstrijd, het aanmoedigen, de sponsoring (Peter Draaisma). Velen vonden het wel jammer dat de traditionele soep was vergeten, (jammer Renze). Gelukkig smaakten de broodjes en de eieren weer heerlijk. Er werd zoals normaal wel weer gezellig nagepraat, en Wim krijgt een nieuwe handschoen.

Over 14 dagen is de Vishandel de Bakvis partij weer aan de beurt, en we hopen dat er weer veel deelnemers zullen zijn.                                                                                         © Peter Draaisma