Schaafsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Zondag om 13.00 uur hadden zich 12 kaatsers aangemeld voor de jaarlijkse Keurslager Schaafsma partij. Dit keer niet onder de toren, maar in het kader van vernieuwing voor de deur bij Schaafsma, (dit op voorstel van Jacob Bergsma), waar een prachtig kaats arena, goed afgezet, met hier en daar wat dode opstakels was uitgezet.

Frank Schaafsma verrichtte de loting, en toen kon het los. Doordat er maar 4 parturen waren, werd er besloten om een halve competitie te spelen. Partuur Renze Poelstra, Anne Schaafsma en Ben Ras beten het spits af tegen partuur Samme Overal, Jacob Bergsma en Cor Vis. Alle vier de opslagers lieten zich van hun beste kant zien, gemene ballen vlak over het lijntje, ballen diep achterin en de felle zon, maakten het niet makkelijk voor het perk. In een gelijk opgaande partij won Samme's partuur met 5-4 6-2.

Daarna was het de beurt aan partuur Fred Fiege, Annie Poelstra en Henk Hazet, tegen partuur Wim Reinigert, Frank Schaafsma en Peter Draaisma. Ook hier waren de opslagers stabiel, en moesten de mannen in het perk er alles aandoen om de bal goed weg te krijgen. Het was even wennen met de nieuwe situatie. Er verdwenen dan ook tijdens de wedstrijden 6 ballen op de daken, en de bovenlijn werd zelden gehaald, en als hij gehaald werd meestal na tussenspel. Partuur Fred liep eerst uit naar een comfortabele voorsprong, maar zag in die in het tweede gedeelte wegsmelten, ze moesten dan ook hun meerdere erkennen in partuur Wim, 5-3 6-6.

Ondertussen was duidelijk geworden, dat het wel eens een latertje kon worden. Iedereen zette zijn beste beentje voor, en ging voor de kransen. De derde partij, tussen Samme en Fred was de enige die snel beslist werd, al was er nog wel een blessure behandeling tussendoor, omdat Cor een bal van Jacob op zijn oog kreeg. Na een korte pauze kon Cor gelukkig door, en wonnen ze met 5-1 6-2 afgetekend van hun tegenstanders.

Toen de strijd tussen de Schaafsma-tjes. Met goed spel van beide kanten werd het 5-5, maar in het laatste eerst kreeg Renze en consorten geen punt meer aan de telegraaf, en stonden ze met 2 verliespartijen aan de kant. Tijd om hier over te treuren hadden ze echter niet, de volgende partij moest alweer gespeeld worden. Met goed spel liepen ze naar een 3-0 voorsprong. Ben hield iedereen scherp, “niet verslappen, doorgaan”, Anne beaamde, en Renze zei niets. Hij weet hoe moeilijk het is om Fred, Henk en Annie te verslaan zijn. Dit keer dan ook geen dansjes om Annie heen, maar geconcentreerd door gaan. Maar de krachten ebden wat weg. Kleine foutjes in het perk, een paar missertjes bij 6-6 op de opslag zorgden voor de omslag in de wedstrijd, en ging de winst alsnog naar partuur Fred met 5-4 6-2.

De laatste wedstrijd was tussen de parturen van Samme en Wim. Weer waren de opslagen van Frank en Cor goed en solide, en de achterin spelende Samme en Wim sloegen kaatsen ver het veld in. Jacob en Peter droegen ook hun steentje bij met goed perk- en tussenspel. Het werd een spannende partij, die gelijk opging. De opslag van Cor was net iets gemener dan die van Frank, en het perk spel van Samme en Jacob net iets sterker dan dat van Wim en Peter; Samme won met 5-4 6-2.

Snel werd daarna alles keurig opgeruimd, en werd er verhuisd naar de tuin van Anne en Christa. Waar de prijzen werden uitgereikt door Hanny, geassisteerd door Simon Reinigert, ons tot nu toe jongste lid. De kransen, gemaakt door Sjoukje en Hanny, werden om de schouders van Samme, Jacob en Cor gehangen, en de commissie besloot, na grondig overleg dat de opslag van Cor wel erg bepalend was geweest voor het verloop van de strijd, en Cor tot Koning uit te roepen. Hanny bedankte ook de familie Schaafsma voor de genoten gastvrijheid.

Natuurlijk werd er daarna, onder het genot van de prima verzorgde hapjes en drankjes, gezellig nagepraat en gezeten bij Anne en Christa. Er was dan ook genoeg om over te praten; de dode objecten, die soms springlevend waren, ballen die goed leken, maar kwaad waren, Cor die bijna uit de wedstrijd werd geslagen door zijn eigen maat, Renze die enkele keren de bal niet om Ben heen kreeg, Frank die het presteerde om een lijn hoog boven de Torenstraat te raken, de lekkere worst, broodjes, koffie en fris tijdens de wedstrijd, de Koningsprijs, de beslissing om voor de slagerij in de Torenstraat te kaatsen, alles was goed bevallen.

Einduitslag.

Eerste; partuur Samme Overal, Jacob Bergsma, Cor Vis.

Tweede; partuur Wim Reinigert, Frank Schaafsma, Peter Draaisma.

Derde; partuur Fred Fiege, Annie Poelstra, Henk Hazet.