Onder de Pannen partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Onder een strak blauwe lucht werd de Onder de Pannen kaatspartij 2012 gespeeld.

De deelnemers waren verdeeld in 6 parturen, en er werd gekaatst in 2 poules. In poule 1 begonnen Evert Wendelaar met Rein Jan Buren en Milo Aarnoutse aan hun eerste partij tegen Uco Bauer, Fred Fiege en Germ Plat. Rein Jan was licht geblesseerd, en liet de opslag over aan zijn maten Milo, voor best, en Evert voor minst. Toch vrij verrassend wonnen ze van het partuur van Uco, vorige week nog koning bij de Jaap Bos partij. Het werd 5-2 6-4.

Uco, Fred en Germ gingen in de 2-de partij er tegen aan, zij moesten nu winnen om nog om de prijzen te kunnen kaatsen. Teake Hoekstra, Jehannes Gietema en Peter Draaisma waren de tegenstanders, en het werd een prachtige partij, die pas beslist werd met 5 bordjes voor beide teams aan de telegraaf. Het partuur Teake, (voor minst en achterin) Jehannes (voor best) en Peter voor in het perk, trokken aan het langste eind, ze wonnen het laatste eerst met 6-2. Uco schold wat, Fred gromde, en Germ schudde zijn hoofd. Ze konden aan de zijlijn kijken naar de laatste partij in hun poule, waar de beslissing zou vallen wie naar de finale zou gaan, en wie er zou strijden om de derde plaats.

Het was al met al toch half twee, dus werd de soep bij Camping Terpstra opgehaald, zodat iedereen wat nieuwe energie kon opdoen voor de beslissing van de poules.

De derde partij werd gedicteerd door Teake en zijn maten. Ze wonnen vrij gemakkelijk, mede door te veel fouten van hun tegen standers, met 5-1 6-2 en konden zich opmaken voor de finale.

In poule 2 begonnen Samme Overal en Abe Jan Stegenga tegen Sietse Eelsingh, Renze en Annie Poelstra. Nadat Samme een eerst weggaf door buitenslagen, lieten ze toch hun klasse zien. Ze overliepen daarna het partuur Sietse gemakkelijk, en wonnen met 5-1 6-2.

Daarna moesten Sietse en kornuiten het opnemen tegen het partuur Lammert Stellema, Pieter Sietsma en Willy Bootsma. Lammert, die soms een verwoestende opslag heeft, maar ook nog wel eens buiten slaat, liet de opslag over aan Willy voor best, en Pieter voor minst, en ging zelf voor in het perk. Dit bleek een goede verdeling van de taken te zijn. De opslag van Willy was moeilijk te retourneren voor Renze en Sietse, terwijl ook Pieter liet zien dat hij een beste opslag heeft. Het partuur Sietse streed voor wat het waard was, Annie sloeg prima op, maar kon het tij niet keren in haar eentje. Op 5-3 6-0 was de strijd beslist en kon partuur Sietse ook naar de zijlijn om daar de strijd verder te volgen.

Na de pauze streden de parturen Samme en die van Lammert om de winst in de poule. Samme en Abe Jan keken al gauw tegen een grote achterstand van 4 eersten aan, en het leek er op dat het partuur Lammert vrij eenvoudig naar de finale zou gaan. Maar Samme en Abe Jan wisselden in het perk, en Samme liet zien dat de opslag van Willy toch wel weg te krijgen was. Met fraaie bovenslagen en grote kaatsen werd de achterstand teniet gedaan. Op 5-5 6-4 maakte het partuur Lammert een kleine kaats, en werd er gewisseld. Lammert en Pieter gingen beide voor de kaats staan om deze te verdedigen, terwijl Willy geconcentreerd opsloeg. Samme sloeg de bal vrij gemakkelijk over de verdediging heen naar het rechtsveld, maar net te ver, en sloeg de bal kwaad; einde partij.

Dus gingen de parturen Evert en Samme strijden om de derde en vierde plaats, terwijl partuur Teake het opnam tegen partuur Lammert voor de winst.

Evert, Rein Jan en Milo zaten al even en hadden goed gekeken naar hun tegenstanders. Vooral tegen een partuur met 2 man, is het plaatsen van de bal cruciaal. En dat kan je wel overlaten aan Rein Jan, die Samme en Abe Jan de vele hoeken van het veld lieten zien. Milo sloeg prachtige zitballen, en Evert stond als een rots achter in het perk te spelen. Vanaf het begin stond partuur Samme onder druk, en ze wisten hier niet onder weg te komen. Bij 5-3 6-6 werd de partij beslist in het voordeel van Evert, Rein Jan en Milo, waarbij Rein Jan verzuchtte dat ze dit een partij eerder hadden moeten doen. Achteraf is het altijd zo gemakkelijk praten nietwaar, maar toch een derde plaats, niet slecht.

De finale was toen al beslist. Tegelijk begonnen, maar minder spannend dan gehoopt. Ook in deze partij was de opslag van Willy weer degelijk en moeilijk te retourneren, en was het perk spel van Lammert en Pieter zeer sterk. Teake, Jehannes en Peter zweepten elkaar op, maar konden niet voorkomen dat ze verloren met 5-1 6-2.

Ondanks de lage opkomst, was het toch een mooie kaatspartij, waar sommigen boven zich zelf uitstegen, terwijl anderen het net wat lieten liggen. Maar wel met grote inzet en veel sportiviteit.

Vooral de jeugd, Jehannes en Pieter, lieten ons genieten van prachtig kaatsen. En het was dan ook niet vreemd, dat Pieter werd gekozen tot koning van deze partij.

Peter Draaisma en Hanny Overal reikten de prijzen uit, en daarna werd er nog even gezellig nagezeten en gekletst.

Alle uitslagen;

Partuur 1; Evert Wendelaar, Rein Jan Buren, Milo Aarnoutse

Partuur 2; Uco Bauer, Fred Fiege, Germ Plat

Partuur 3; Teake Hoekstra, Jehannes Gietema, Peter Draaisma