Kaats Special | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

De laatste competitie avond is geweest, de partijen gespeeld. De dikke kleren worden uit de kast gehaald, mens erger je niet wordt tevoorschijn gehaald. Iedereen maakt zich weer op voor de winter. Maar VHC Waddenfood en West Aleta drankenhandel hadden nog wat in petto voor ons. De eerste Kaats Special. Er was al veel gegist wat er allemaal zou gaan gebeuren, maar het organiserend commite, Wim Reinigert en René Buren, lieten niets los.

Zondag morgen om 1/2 10 hadden zich 17 leden verzameld op het kaatsveld achter de kerk. Rients Terpstra kwam met huifkar met 3 paarden ervoor aangereden. Hapjes en drankjes werden ingeladen, iedereen op de kar, en gaan. Dat duurde dus even, want 1 paard wilde wel links, wilde wel rechts, wilde ook nog wel achteruit, maar vooruit wilde hij niet. Nadat het paard was verwisseld, ging het dan beginnen. Eerst richting Groenhof, alwaar we getrakteerd werden op koffie met een schelp gevuld met cranberry compote, en een verhaal van Ronald van Zandwijk. Daarna ging het richting de Bosplaat, alwaar we bij het monument van Kapitein Rob, een mooi verhaal te horen kregen over 1 van de vele geheimen, die er zijn op de Bosplaat. Dit alles verteld in het Aesters, door Kapitein Rob, in wie sommigen Richard v/d Veen meenden te herkennen. Dit alles gebeurde in het zonnetje, onder het genot van een juttersbitter.

Daarna werd er weer verder gereden, richting oost. Er werd nog steeds druk beredeneerd waar we heen zouden gaan, want er moest ook nog gekaatst worden. We gingen eerst de Groede op, om bij de 4-de eendenkooi te komen. Daar stonden de telegrafen al klaar.

Kaatsen op de Bosplaat!

Een prachtige omgeving voor een prachtige partij. Met het vee van Jort van Deelen op de achtergrond, de ruisende zee als muziek, de koeievlaaien als obstakels in het veld, werd er met 2 perken gespeeld. De voorzitter had de parturen ingedeeld, en omdat er 1 persoon te weinig was, werd Rients gevraagd om mee te doen. Natuurlijk was dit geen probleem. Eerst werd er nog even een lekker broodje en een heerlijk bakje soep met ballen gegeten.

In poule 1 won partuur Wim, Annie en Richard met speels gemak van Jan, Ben en Rients, 5-2 6-6.

Terwijl in poule 2 partuur Renze, Fred en René overtuigend hun partij wonnen van Samme, Jacob en Cor, 5-2 6-0. In poule 1 wonnen Jan's partuur nu van Bas, Rits en Henk met 5-4 6-4, waardoor het er op aankwam in de laatste poulewedstrijd. Wim, die dacht nu eindelijk kans te hebben op de kransen, nu hij met Annie samen speelde, verloor de partij van Bas, die voorin het perk was gegaan, omdat Henk zich had geblesseerd; hij had zich te ver uitgerekt om de bal te slaan, 5-2 6-4.

In poule 2 hadden Frank, Anne en Hanny hun partij tegen partuur Samme gewonnen met 5-4 6-4. En moest ook hier de beslissing in de laatste wedstrijd vallen. Bij de stand van 4 eersten gelijk, werd de wedstrijd gestaakt vanwege de overvloedige neerslag, en omdat de buienradar aangaf, dat het niet eerder droog zou worden dan 5 uur, was dit meteen het einde van de partij.

Iedereen snel de huifkar in, wat afdrogen, en toen richting Rimkes kooi, alwaar Jaap Mier ons een mooie rondleiding gaf door een prachtig gerenoveerde kooi. Indrukwekkend en voor velen iets, wat ze nog niet eerder hadden gezien. Daarna terug naar de huifkar, waar Rients met behulp van Anne en Wim de paarden weer inspande voor de kar. Het was ook weer droog geworden, en ja hoe moest dat nu met de partij, want er waren bekers, en waren kransen. Maar de perken waren opgeruimd, en de terug reis was aangevangen. Onderweg werd er gezongen dat het een lieve lust was, zo nu en dan werd er gestopt voor een syltsje, en aangekomen bij het kaatsveld werden er nog een paar leuke groepsfoto's gemaakt.

Terwijl een paar mannen zich gingen bezig houden met de bbq, werd door de feest commissie besloten dat de partij zou worden uit gekaatst. Dus de gympies werden weer aangedaan, en begonnen werd met de laatste poulewedstrijd uit te spelen. De omstandigheden op het kaatsveld waren natuurlijk anders dan op de Bosplaat, en waren enige alcoholische versnaperingen genomen, maar de inzet was nog steeds groot. Het partuur Frank was net even sterker dan dat van Renze en zij gingen dan ook strijden voor de kransen door hun winst 5-5 6-4.

De wedstrijd om de 3-de en 4-de plaats werd gespeeld tussen de parturen van Wim en die van Renze. Weer stond Annie tegen over Renze in een finale en weer won Annie, 5-5 6-2.

In de strijd om de kransen namen Frank en Anne Schaafsma met Hanny Overal het op tegen Bas Postma, Rits Sixma en Henk v/d Zijl.

Henk, die weer pijnvrij was, nadat hij op de terug weg zich had uitgestrekt om een biertje te pakken, stond weer voor in het perk, Rits was gedreven en bedreven aan de opslag, en Bas ging voor zijn 4-de krans dit jaar.

Het andere finale partuur was met Hanny verzekerd van een goede opslag, had Frank met prachtig perkspel en Anne, die uitstekend omging met zijn dubbele functie. En dus werd er gestreden voor elk punt. Het werd een heroïsche strijd, waar het partuur van Bas als overwinnaars tevoorschijn kwamen, 5-3 6-2. Verder werd besloten om Henk uit te roepen tot Vice-Koning, en Rits tot Koning.

En dus werden de prijzen aldus verdeeld;

3-de prijs: Wim Reinigert, Annie Poelstra en Richard v/d Wal

2-de prijs: Frank Schaafsma, Anne Schaafsma en Hanny Overal

1-ste prijs: Bas Postma, Rits Sixma en Henk v/d Zijl

Ondertussen was het al 7 uur in de avond, de magen begonnen te knorren, en dus werd er snel vlees op de bbq gedaan, werden de stokbroden gesneden, en de salades gepresenteerd. Door de winst van de voorzitter mochten de prijzen worden uitgedeeld door Renze, die meteen de feestcommissie bedankte, alsmede Geert Stuive voor het sponsoren van de bekers, Annie voor de heerlijke soep, de kaatsers voor hun tomeloze inzet, waarna hem al snel een stuk brood in zijn hand werd gedrukt. Oftewel, zo is er genoeg geluld, nu eten.

Ook dit onderdeel was weer perfect verzorgd, en er kan dan ook teruggekeken worden op een fantastische finale van het kaatsseizoen 2011.

Het bestuur hoopt voor iedereen een gezonde voortzetting van dit jaar, en tot ziens in het volgende seizoen.