Jaap Bos partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

5 Partuur traden zondag aan om de Jaap Bos partij te winnen. Veel eilanders waren op vakantie, maar dat werd gecompenseerd door de aanwezigheid van enkele leden van de wal. Na de loting werd begonnen op het wat hobbelige veld.

Bas Postma, Renze Poelstra en Ilona Blanksma traden aan tegen Lolke Bierma, Jacco Kooistra en Germ Plat. De partij, gedomineerd door veel opslag fouten, eindigde in een 5-1 6-0 voor partuur Bas.

Rein Jan Buren, Wim Reinigert en Annie Poelstra, wonnen met 5-3 6-6 vam Hans Kooistra, Fred Fiege en Frank Schaafsma, een partij met veel eersten die bij 6-6 moesten worden beslist.

Daarna was het de beurt aan Uco Bauer, Harm Mink en Roel Ewouds, die in een eenzijdige wedstrijd het partuur Bas aan de kant zetten met 5-2 6-4.

Het partuur van Lolke kwam maar niet los en verloor ook hun 2-de wedstrijd met 5-1 tegen partuur Rein Jan. Hierna zetten ze het partuur om, en lieten ze zien goed te kunnen kaatsen, er werd nog wel verloren, maar nu met 5-5 6-4 tegen het partuur van Hans, die het moeilijk hadden. Dit was goed te zien bij de ontlading van Hans, toen hij de opslag van zijn zoon Jacco over de boven joeg.

Partuur Uco verloor vervolgens kansloos van Rein Jan met 5-1 6-6. Maar herstelden zich weer goed, door te winnen van Lolke, die de stijgende lijn niet konden doorzetten. 2-5 4-6.

In het andere perk deden het partuur Bas er alles aan om te winnen van het partuur van Hans, de partij kon alle kanten op, en in een spannende ontknoping werd het 5-4 6-4 voor het partuur van Hans.

Ondertussen was er al het nodige rekenwerk gedaan door de verschillende parturen, en wist iedereen wat er moest gebeuren. Zoals zo vaak loopt het dan anders. Rein Jan, Wim en Annie, hadden de eerste 3 wedstrijden gewonnen, hadden dus 21 eersten en genoeg aan 1 eerst in de laatste wedstrijd tegen Bas, Renze en Ilona, wat gezien hun kwaliteit en het spel van partuur Bas moest lukken. Maar de rust tussen de laatste partijen had hun geen goed gedaan, ze kwamen niet meer in hun spel, en het partuur van Bas maakte geen fouten meer. In een zucht was de strijd voorbij en won Bas met 5-0 6-2. Ongeloof op de gezichten van Rein Jan, Wim en Annie, en Bas verzuchtte, dat als hun partuur zo alle wedstrijden hadden gekaatst, ze niets hadden verloren.

Partuur Uco leek eenvoudig te winnen van Partuur Hans, maar die kwamen goed terug van een grote achterstand, om op het laatst toch te moeten buigen voor hun tegenstanders, 5-3 6-0. En dus kon je op het kaatsveld achter de kerk in Hoorn, 't Woanskip horen. Gezongen door de Leeuwarders Uco en Harm, vermengd met een sterk Terschellings accent van Roel.

Al met al een leuke wedstrijd, met partuur Uco, Harm en Roel als eerste, Rein Jan, Wim en Annie als tweede, en Hans, Fred en Frank als derde. Uco, die veelvuldig werd aangeroepen door Harm, en een geweldige partij had gespeeld, werd uitgeroepen tot koning.

De kransen werden vakkundig uitgereikt door de sponsor van deze partij, Jaap Bos.

Daarna werd er onder het genot van een kleine versnappering nog gezellig nagepraat over de wedstrijd en hoopt het bestuur op 14 augustus iedereen weer te kunnen begroeten bij de Onder de Pannen partij.

Partuur 1; Bas Postma, Renze Poelstra, Ilona Blanksma

Partuur 2; Lolke Bierma, Jacco Kooistra, Germ Plat

Partuur 3; Rein Jan Buren, Wim Reinigert, Annie Poelstra

Partuur 4; Hans Kooistra, Fred Fiege, Frank Schaafsma

Partuur 5; Uco Bauer, Harm Mink, Roel Ewouds

Partuur 1 – Partuur 2 ;  5-1 6-0

Partuur 3 – Partuur 4 ;  5-3 6-6

Partuur 5 – Partuur 1 ;  5-2 6-4

Partuur 2 – Partuur 3 ;  1-5 2-6

Partuur 2 – Partuur 4 ;  5-5 4-6

Partuur 5 – Partuur 3 ;  1-5 6-6

Partuur 2 – Partuur 5 ;  2-5 4-6

Partuur 1 – Partuur 4 ;  4-5 4-6

Partuur 4 – Partuur 5 ;  3-5 0-6

Partuur 1 – Partuur 3 ;  5-0 6-2

1-ste; Part. Uco Bauer, Harm Mink, Roel Ewouds 22 eersten voor

2-de ; Part. Rein Jan Buren, Wim Reinigert, Annie Poelstra 21 eersten voor

3-de ; Part. Hans Kooistra, Fred Fiege, Frank Schaafsma 20 eersten voor

4-de ; Part. Bas Postma, Renze Poelstra, Ilona Blanksma, 20 eersten voor, maar onderling verlies

5-de ; Partuur Lolke Bierma, Jacco Kooistra, Germ Plat, 9 eersten voor

Uco Bauer uitgeroepen tot koning.