Isola Bella dorpencup | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag meldden zich 5 parturen voor de Isola Bella dorpencup. Wederom werd besloten tot het spelen van een halve competitie. Op het, gelukkig wat zachter geworden, veld achter de kerk waren 2 perken uitgelegd, en werd er even na 11 uur begonnen.

Partuur Landerum, Bas Postma, Frans Hek en Samme Overal streden tegen Midsland met Alex Lamein, Jacob Bergsma en Rein Jan Buren, terwijl in het andere perk, West II, Ben Ras, Anne en Frank Schaafsma, het opnamen tegen West I van Binne Tuinstra, Jeroen de Bos en Roel Ewouds. Landerum en Midsland maakten er een spannende partij van; Rein Jan had gisteren nog geroeid, daarna nog een klein feestje van het voetbal gehad, maar ging er weer vol tegenaan. Samme had in geen 2 jaar gekaatst, maar dat weerhield hem er niet van om geregeld de bal boven te slaan. Ook Alex had nog niet veel gekaatst, de laatste keer was de vorige editie van de dorpencup, maar ook hij was in topvorm. Frans was half geblesseerd, maar sloeg prachtig op. Jacob had een extra stimulans nodig om tot grootse daden te komen, en die kreeg hij pas later, toen René Buren kwam en meteen vroeg om te mogen invallen. Dit liet Jacob niet toe, waarop René eerst “dol” wegging, maar later toch nog even een biertje kwam drinken. Bas is gewoon doorgegaan waar hij vorige week mee begonnen was, namelijk degelijk op en uitslaan. Het Amstel-team Midsland werd zogezegd gekist door Landerum 5-4 6-4.

Binne, vorige week 3-de, met Jeroen vorige week 1-ste, gingen er vol tegenaan met hun maat Roel. Anne, Frank en Ben liepen eigenlijk continu achter de feiten aan. De opslag van Ben was goed en degelijk, en ook Anne liet beste opslagen zien. Het perk spel van Frank en Anne was ook best goed, maar vooral Jeroen stond vaak hinderlijk in de weg, en wist veel ballen te retourneren. Roel was ondanks de harde zijwind goed met zijn verraderlijke opslag, weinig ballen vielen aan de verkeerde kant van de lijnen. Binne was weer zeer sterk met zijn opslag en ook in het perk kreeg hij de bal regelmatig naar de boven toe, ook Jeroen was achterin zeer degelijk ondanks een lichte blessure. En dus was de eindstand van 5-2 6-4 niet echt vreemd.

In de tweede ronde begon partuur Hoorn van Wim Reinigert met Annie en Renze Poelstra tegen Landerum. Of het kwam doordat Hoorn eerst had gezeten, en Landerum al waren warm gespeeld, weet deze schrijver niet, maar wel dat Wim, Annie en Renze stijve nekken kregen van alle ballen die hun om de oren vlogen. Samme kwam steeds meer op dreef, en de opslag van Annie en Renze kwam niet voorbij hem. Bij een van de eerste van die snelle ballen, raakte Renze door foutieve schoen keuze meteen geblesseerd (over blessures straks meer), gelukkig kon hij na van schoenen te hebben gewisseld, door kaatsen, maar dat kon niet verhinderen dat partuur Landerum won met 5-1 6-4.

In het andere perk streden Midsland tegen West II voor hun kansen. Allebei hadden de eerste omloop verloren, en wilden dit wel even rechtzetten. Jacob kwam op toeren, raakte de ballen wat beter, Alex werd ook wat fanatieker, dook naar menig bal, en stopte er ook regelmatig één, Anne en Frank vonden de boven ook wat vaker, Ben's opslag werd steeds geraffineerder, en Rein Jan was ook door de stijfheid van de dag ervoor heen. Een leuke partij ontspon zich met als eindstand van 5-3 6-0 voor het partuur Midsland.

En toen begon het even goed te regenen, en dus ging Alex als een haas naar huis om de soep te halen. De rest nam een lekker broodje, en genoot van de rust in de nieuwe droge keet. En nadat iedereen een lekker bakje soep had genuttigd, werd er weer verder gekaatst.

West I nam het op tegen Hoorn, de uitslag 5-2 6-0 doet vermoeden dat het een eenzijdige partij was, maar niets was minder waar, een paar maal werd het 6-6 en waren het kleine details die de balans in het voordeel van West I deed doorslaan. Ook liep Annie nog een rib blessure op, toen Binne, in een poging om een bal te keren, haar ondersteboven liep.

In het andere perk ondertussen een klein drama bij de partij tussen Landerum en West II. Frank versloeg zich op een hoge bal, en moest noodgedwongen het veld verlaten. Als geluk bij een ongeluk was net Henk Hazet het veld opgelopen, snel ontdeed hij zijn kaatswant van de spinnenwebben en nam de plaats in van Frank voorin het perk. Met een paar puike uitslagen liet hij zien dat hij het kaatsen nog niet verleerd was. Maar het verschil tussen de parturen was te groot, Landerum wint met 5-1 6-6.

Alex en consorten moesten nu aantreden tegen Binne, Jeroen en Roel. Een fraaie partij volgde, vele mooie kaatsen, best opgeslagen ballen, en mooi keer werk. Het partuur Binne wonnen ook hun derde partij, met 5-4 6-4.

Ondertussen was Henk Hazet in het partuur West II, alweer vervangen door Jan Schuyl. En zij traden aan tegen Hoorn. Ook hier een leuke partij met regelmatig 6-6 aan de hang, en Hoorn die net even beter, en/of net even meer geluk had dan West II. Eindstand 5-3 6-6.

Toen moesten er nog 2 partijen gespeeld worden, waarvan één tussen de 2 koplopers. Als ware dit de finale wachten zij nog even, en begonnen Midsland tegen Hoorn.

Hoorn begon goed, maar halverwege gaf Annie de opslag over aan Renze en Wim, niet door de pijnlijke rib, maar de pijp was leeg, alle ballen verdwenen voor of naast het perk. Aangeslagen probeerden Wim en Renze het tij nog te keren, maar het mocht niet meer baten. Als een nachtkaars ging de partij uit, en ging de winst naar het goed spelende Midsland, 5-3 6-0.

En toen de ontknoping in het andere perk. Tot 2-2 ging het gelijk op, maar toen kregen Binne, Jeroen en Roel met hetzelfde te maken, waar alle tegenstanders van Landerum mee te maken hebben gekregen. Een fantastische Samme, die alle ballen werkelijk weg ramde, en als de bal over hem heen ging, stond daar Bas, die er ook geen moeite mee had om de bal naar de boven te slaan. Frans Hek ging ondertussen door met goed opslaan en schijnbaar moeiteloos liepen ze uit naar een grote voorsprong. Vooral het laatste eerst was bijna een one-man show. Desondanks bleef West I er voor gaan. Het mocht niet baten. Eindstand 5-2 6-4.

De einduitslag was als volgt, West II van Ben Ras, Anne Schaafsma, Frank Schaafsma, Henk v/d Zijl en Jan Schuyl, eindigde ondanks (of mede) dat ze met hun vijven waren, als laatste. Hoorn was net iets beter en eindigde als vierde. Op de derde plaats eindigden Midsland. De tweede plaats was voor West I, en als winnaars mochten Bas Postma, Frans Hek en Samme Overal voor Landerum zich laten huldigen. Een mooie beker, een leuke cadeaubon, maar vooral de prachtige krans was hun deel. Verder werd Samme, als terechte koning, eigenaar van een prachtige telegraaf, de door camping Terpstra terbeschikking gestelde koningsprijs.

De penningmeester, door de overwinning van de voorzitter, weer tot spreekstalmeester gedoemd, dankte iedereen voor zijn en haar inzet, en nam hierna dankbaar een biertje van de koning in ontvangst. Er werd nog gezellig nagezeten.

Alle uitslagen;

partuur 1; Landerum; Bas Postma, Frans Hek, Samme Overal