H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag werd de de Haye Willemsma partij gespeeld op het veld van Hoorn, waar Fred Fiege al om kwart over negen was begonnen om te zorgen voor een prachtige arena. Langzaam druppelden de leden daarna binnen. Om 11 uur gaan Hanny en Renze de keet in om te loten. 12 leden, dus 4 parturen. 2 dames, 2 leden van de wal en 8 heren worden vakkundig verdeeld, en daarna wordt onder toezicht van revaliderend sponsor Peter Draaisma begonnen met kaatsen. Het partuur van Lammert Stellema, Jeroen de Bos en de op het laatst opgeroepen Sietske de Bos liepen eenvoudig uit naar een grote voorsprong tegen Lykele Buwalda, Wim Reinigert en Roel Ewouds, voordat de laatsten wakker werden en een inhaal race begonnen. Ze kwamen nog goed terug maar moesten de overwinning aan partuur Lammert laten, 5-2 6-4. In het andere perk nam Binne Tuinstra met Fred Fiege en Annie Poelstra het op tegen Rein Jan Buren, Renze Poelstra en Pa Bergsma. In deze partij werden de eersten vaak gespeeld tot 6-6, en trok partuur Rein Jan aan het langste eind met 5-3 6-6.

In de tweede omloop speelden partuur Binne tegen partuur Lammert een moeilijke partij, waarin weer veel op 6-6 werd beslist. En als je dan op 6-6 een bal tegen je eigen lip aan slaat, (Fred) en op 6-6 de bal buiten slaat, (Annie), en de bal op 6-6 het kerkhof opslaat, (Binne), dan wordt het moeilijk om nog te winnen. Ook moet natuurlijk gezegd worden dat het partuur Lammert geweldig stond te kaatsen. Eindstand 5-3 6-6. Partuur Rein Jan nam het op tegen het partuur van Lykele, en ook dit ging aardig gelijk op. Ook hier moest de beslissing vaak komen bij 6-6. En bij deze wedstrijd gingen de eersten net iets vaker naar het partuur Rein Jan. 5-4 6-4.

Daarna werd de soep geserveerd, gesponsord door camping Terpstra, en die smaakte weer voortreffelijk. Iedereen een heerlijk broodje en soep, en daarna werden de laatste partijen gespeeld. Voor de spanning werd er nu nog met 1 perk gespeeld, eerst door de 2 parturen die hun eerste partijen hadden verloren. Zij gingen er helemaal voor, want winst was goed voor een derde prijs. In deze laatste partij werden de opslagen van Lykele net iets te vaak buiten geslagen, kon Wim ondanks een massaal opgekomen fanclub niet uitblinken, en kon Roel ook niet die opslagen produceren waar hij om gevreesd wordt. Binne kreeg de ballen ondertussen wel daar waar hij wilde, Fred had ondertussen het evenwicht hersteld, door ook zijn andere lip te raken, en begon de ballen goed te raken, en Annie produceerde alleen maar hoge ballen, waar Lykele het erg moeilijk mee had, en dus wonnen zij ook verdiend met 5-3 6-6.

Daarna was de “finale” aan de beurt, tussen partuur Rein Jan en partuur Lammert. Al snel stonden een prachtig opslaande Lammert, met een snelle Jeroen en een alles gevende geblesseerde ballenkeerster Sietske voor met 3-1. Maar het andere partuur gaf niet op. Pa Bergsma met solide opslag, Renze met goede uitslagen, en Rein Jan met ook prachtige uitslagen, kwamen terug naar 3-3. Op die stand drukten Lammert en consorten door. Renze kon net een bal niet naar het perk terug retourneren, Rein Jan begon wat te veel ballen buiten te slaan, en dan is het ineens over. 5-3 6-4, de beste van de dag had gewonnen, moest door iedereen volmondig worden toegegeven.

De perken werden opgeruimd, en eerst werd er maar even een biertje gedronken. Daarna werden de prijzen uitgereikt door Peter Draaisma, de eervolle vermelding voor Lykele, Wim en Roel, die ondanks zijn 70+ leeftijd nog even over de sloot sprong om het schaap van Dirk Mier te redden, (alom applaus voor deze actie).

De derde prijs was er voor Binne, Fred en Annie.

De tweede prijs voor Rein Jan, Renze en Pa Bergsma, en de eerste prijs met alweer prachtige kransen, (met dank aan de varen plukkers, en Sjoukje en Hanny voor het fabriceren), voor Lammert, Jeroen en Sietske. Lammert werd uitgeroepen tot koning, en nam glunderend de prachtige telegraaf in ontvangst, terwijl de rest met afgunst in de ogen zat toe te kijken. Ondanks de wat tegenvallende deelname, was het toch weer een leuke dag, prachtige kaats momenten, goede bovenslagen, perfect uitgevoerde luchtslagen, en vooral weer heel veel lol, met soms veel publiek.

Omdat de voorzitter ontbrak, dankte de penningmeester iedereen voor zijn en haar inzet, en hoopt het bestuur bij de volgende partij wat meer spelers te hebben.

Partuur 1; Binne Tuinstra, Fred Fiege, Annie Poelstra

Partuur 2; Rein Jan Buren, Renze Poelstra, Pa Bergsma