Schaafsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondagmiddag werd traditioneel het wedstrijd seizoen voor het kaatsen gestart met de Schaafsma Keurslager straat kaatspartij. De weergoden waren de kaatsers goed gezind, want vlak voor het begin werd het droog en dat bleef het de gehele middag.

Anne had voor de zekerheid een stormvaste partytent neergezet zodat als het nodig was de kaatsers konden schuilen.

Achttien kaatsers en kaatsters werden door loting verdeeld over zes parturen en om ongeveer 13.00 uur kon begonnen worden.

De stemming zat er gelijk al goed in, want de lijnen voor het veld waren hier en daar niet helemaal recht, dit gaf natuurlijk gelijk al commentaar, maar nadat de voorlijn voor de derde keer gedaan was werd het totaal goedgekeurd.

De op en aanmerkingen en vooral de aanmoedigingen waren van het begin tot het eind niet van de lucht. De parturen bepalen zelf hoe ze met elkaar kaatsen, maar bij één partuur werden de taken, mede door Hessel Star beter ingedeeld. Dat dit een goede formule was deed blijken. Dit partuur won de eerste prijs.

De eerste omloop werd vlot afgewerkt, er werd goed gekaatst met veel inzet, al kon je merken dat het de eerste wedstrijd was en voor enkelen zelfs de eerste keer dat ze dit jaar kaatsten. Ook had een enkeling een redelijke zware zaterdag(avond) achter de rug.

De gebruikelijke duikelingen, tafels en stoelen die in de weg stonden, ballen al of niet kwaad. Alles was weer aanwezig. Na deze omloop werd er een verdeling gemaakt in een winnaars ronde en een verliezers ronde. Tot zover snapte iedereen nog wat de bedoeling was, maar toen het plan van Wim Reinigert, om het staande nummer van de verliezers tegen het staande nummer van de winnaars te laten spelen besproken werd en wat de gevolgen hiervan was en hoe dan de derde prijs te berekenen, werd het allemaal onduidelijker. Dit mocht het plezier in het kaatsen niet drukken en iedereen probeerde zover mogelijk te komen en degene in de verliezers ronde probeerde toch weer terug te komen in de winnaars ronde.

Het partuur Rein-Jan Buren, Renze Poelstra en Frank Schaafsma kwamen na het winnen van het partuur Jeroen de Bos, Anne Schaafsma en Cor Vis (na 5 eersten gelijk en 6 tegen 6) in de finale. Het tweede partuur (Binne Tuinstra, Fred Fiege en Bauke Procee) in de finale, kwam uit de verliezers ronde en waren de verrassing van de dag. Vooral Bauke sloeg, voor een beginneling, de ballen soms verrassend weg. Ook sneuvelde er bijna een reclamebord door het fanatisme van Binne, maar de technische man Fred herstelde dit ter plekke. Na de eerste keer verloren te hebben kwamen deze mannen op stoom. De volgende twee partijen werden met overmacht gewonnen waren ze in de finale ook sterker dan hun tegenstander. Deze maakten ook iets meer fouten en dus werd het een éénzijdige finale. De derde prijs was er voor het partuur van Wim Reinigert, Peter Draaisma en Sietske de Bos.

Nadat alles, door vele handen maken licht werk, weer was opgeruimd konden de prijzen uitgedeeld worden in de gezellige keuken van de fam. Schaafsma.

Al met al een zeer geslaagde kaats middag en de goede formule voor de derde prijs wordt nog aangeleverd door Wim.

Wedstrijd verslag Schaafsma Keurslager straatkaatspartij 30 mei 2010.

Partuur 1                                                   Partuur 2                               Uitslag

Rein-Jan Buren                                         Samme Overal                      5 – 4/ 6 – 6

Renze Poelstra                                          Annie Poelstra

Frank Schaafsma                                      Ben Ras