Isola Bella dorpencup | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Om 11 uur werd zondag begonnen met de klassieke kaats strijd tussen de dorpen op Terschelling. De Isola Bella Dorpen cup. Het veld lag er fantastisch bij, het was droog en warm en iedereen had er zin in. Er hadden zich 5 partuur opgegeven en er werd besloten om een competitie af te werken.

West met Jeroen en Sietske en Binne namen het op tegen het Midsland 1 van Chris, Jan en Alex, terwijl in het andere perk werd gestreden tussen Midsland 2 met Rein Jan, Peter en Fred, tegen Landerum met Bas, Frans en Ben. De inzet was aan alle kant groot, iedereen wilde winnen, want winst in deze partij is speciaal. Je bent dan de kampioen van het eiland, en dat alles op scherp. Hoorn zag vanaf de zijlijn dat het een zware dag zou worden. Midsland 1 kwamen na een aanvankelijk slecht begin, weer goed terug, maar verloren toch met 5-4 6-6, terwijl Midsland 2 zich liet verrassen door Landerum 4-5 4-6. Hoorn had het goed gezien, het was zwaar, het drukkende weer en weinig wind zorgde, al tijdens de eerste omloop voor veel bezwete spelers. De tweede omloop was het zelfde verhaal, West nam een voorsprong, maar gaf het bijna weer weg tegen Hoorn, 5-5 6-6. Terwijl Midsland 1 het nipt verloor van Midsland 2, 5-5 4-6. West leek onbedreigd op een overwinning af te gaan, maar in de derde ronde kregen ze aan de broek van Midsland 2, die na de nederlagen nu niets heel lieten van hun tegenstanders 5-2 4-6. Hoorn won van Landerum met 4-5 0-6. En dus was er veel spanning. West kreeg nu rust en zag dat Midsland 1 Landerum oprolde met 5-4 6-6, en dat Hoorn goede zaken deed door Midsland 2 te verslaan met 5-5 6-4. En dus kwam het er op aan in de laatste ronde. De eerste tekenen van vermoeidheid waren zichtbaar, blessuress kwamen aan het licht, de verbetenheid werd groter, Annie, die in de eerste omloop een spierblessure had opgelopen, werd continu verzorgd door Renze, Chris werd op gejut om nu toch nog één keer zijn fantastische opslag te laten zien, Sietske inspireerde haar kornuiten met groot enthousiasme. Bas, Frans en Ben gingen er nog een keer voor. Midsland 2 zaten aan de zijlijn af te wachten of er ook voor hun nog een prijs in zat. West deed goede zaken door Landerum op te rollen met 5-2 6-4, en Midsland 1 won van Hoorn met 5-4 6-2. De wedstrijd leiding ging hierna de keet in om alle resultaten te verwerken. En dat duurde wel even. Maar liefst 4 van de 5 partuur hadden evenveel punten, en dus moesten de punten, die tegen waren gekregen het verschil maken. West had 18 eersten tegen gekregen, en dat was goed genoeg voor de eerste prijs, Midsland 2 hadden 3 eersten meer tegen, en werden tweede, Midsland 1 had nog een eerst meer tegen, en werden derde. Hoorn had 23 eersten tegen, en werd vierde, terwijl Landerum vijfde werd. De Koningscommisie bleek eigenlijk maar één kandidaat voor Koning te hebben gezien, en daarom werd Sietske gekroond tot Koningin van de Isola Bella dorpencup.

Bedankt voor een gezellige dag, de mooie kransen, de lekkere soep en de heerlijke broodjes.

Partuur West; Jeroen de Bos, Binne Tuinstra , Sietske de Bos

Partuur Midsland 1; Rein Jan Buren, Peter Draaisma, Fred Fiege