H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Het was afgelopen zondag prachtig mooi weer, met een heerlijke temperatuur, om eens even lekker te luieren. 18 leden van de kaatsvereniging dachten daar anders over, om 10 uur liep het zweet bij menigeen al van de rug af, terwijl de partij pas om 11 uur beginnen zou.

In de eerste ronde speelden Chris Bijlstra met Annie Poelstra en Simone Dahmes tegen Jan Schuyl, Lykele Buwalda en Pieter Bergsma. Chris en kornuiten gingen voortvarend van start en stonden al snel op een mooie voorsprong. Maar door een tactische wissel kon Jan met zijn partuur de wedstrijd laten kantelen en kwamen zo in de winnaars poule terecht. In het andere perk streden Evert Siderius met Peter Draaisma en Rene Buren tegen Renze Poelstra, Sander de Bos en Ben Ras, en alhoewel de uitslag anders doet vermoeden, 5-3 6-0, was het toch een spannende partij, waar 5 eersten op 6-6 werden beslist. De derde partij werd gespeeld tussen de parturen van Rein Jan Buren met Hanny Overal en Richard v/d Wal tegen Jeroen de Bos, Sietske de Bos en Frank Schaafsma. Richard was enorm gemotiveerd en met goed spel werd het partuur van Jeroen naar de verliezers poule verwezen.

Hierna werd er een kleine pauze ingelast voor een broodje en een lekker bakje soep en ook menig flesje water werd leeggedronken om het vocht verlies maar weer te compenseren. Nu werd er dus verder gespeeld in de winnaars en verliezers ronde. De warmte werd nu als verlammend ervaren, en de eerste pijntjes werden zichtbaar.

In de winnaars ronde deed het partuur Evert goede zaken door met 5-3 6-6 te winnen van Jan en kornuiten, die vervolgens tegen het partuur Rein Jan lieten zien waarvoor ze gekomen waren, namelijk een prijs pakken. In een spannende partij wonnen ze met 5-4 6-6 en dus kwam het aan op de laatste partij. Om nog een beker te verdienen moest partuur Rein Jan winnen van partuur Evert. Daar leek in eerste instantie niet veel van terecht te komen, Evert en zijn partuur liep al snel uit naar een mooie voorsprong 4-1 in eersten, maar toen gaf Rein Jan de opslag over aan Richard en begonnen ze aan een inhaal race. Bij de stand 4-3 6-6 dacht iedereen dat het gelijk zou worden, en dat het partuur van Rein Jan voor de overwinning zou gaan, het werd anders, in plaats van 4-4 werd het 5-3. Nog gaven ze het niet op, maar ondanks fanatieke aanmoedigingen vanaf de kant kwamen ze net te kort, 5-3 6-6. Hierdoor werden Evert, Peter en Rene eerste, en Jan, Lykele en Pieter tweede. Met algemene stemmen werd Evert uitgeroepen tot Koning.

Uit de verliezers ronde moest de derde prijs winnaars komen. Het partuur Chris nam het op tegen het partuur Renze. Ook hier werd fel gestreden. Chris wisselde met Annie in het perk, maar Ben sloeg vervolgens alles op Annie. En ondanks de goede opslag van Simone en Annie liep het partuur Renze naar een 5-3 6-4 overwinning. In de volgende partij nam Chris de opslag over van Annie, en liet weer een paar beste opslagen zien. Frank voorin en Jeroen achterin het perk hadden de grootste moeite om de ballen te retourneren. Tel daarbij een schouder blessure van Jeroen op, en dan weet je dat het moeilijk voor hen wordt. Toch werd het nog 5-4 0-6. Hierna was het op voor Jeroen en hij moest helaas opgeven. Rits nam het stokje van hem over voor de laatste partij tegen Renze. In deze wedstrijd liep alles goed voor Renze, Sander en Ben. Menig bal kwam recht op hen af, en zo niet, dan kon Sander er veelal nog net bij komen met een snelle spurt. En zo eindigde deze strijd in een 5-1 6-4 overwinning voor Renze en consorten, waarmee ze de derde prijs zeker stelden.

De prijzen werden door Rits onder een begeleidend praatje uitgedeeld. En na de foto sessie kon iedereen lekker genieten van een natje om het vocht gehalte weer op peil te brengen. Iedereen bedankt voor de gezellige dag, mooi dat er toch nog 18 leden kwamen opdraven ondanks de hoge temperatuur.

Partuur 1; Chris Bijlstra, Annie Poelstra, Simone Dahmes       4-5 6-6

Partuur 2; Jan Schuyl, Lykele Buwalda, Pieter Bergsma