de Bakvis partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

17 leden gaven zich op, waarna Hanny en Renze de keet in gingen om de loting te verrichten. Dat bleek een moeilijke zaak, maar achteraf bleek er goed te zijn “geloot”.

Een partuur moest het met zijn tweeën doen, maar dat was de heren wel toevertrouwd.

Fred Fiege en Renze Poelstra namen het in de eerste ronde op tegen Rein Jan Buren, Jappie Kooistra en Arie Hettinga, en moesten uiteindelijk hun meerdere erkennen in hun, 4-5 6-6, een spannende partij met veel eersten op 6-6.

Binne Tuinstra, Annie Poelstra en Richard v/d Linde kwamen na een 4-1 achterstand terug en kwamen zelfs op 5-4 voor, maar moesten uiteindelijk toch buigen voor Henry Meyer, Sietske de Bos en Ben Ras.

De derde partij in de eerste omloop ging tussen Uco Bauer, Peter Draaisma en Milo Aarnoutse en het partuur Sietse Eelsingh, Hanny Overal en Roel Ewouds. Ook in deze partij veel spanning, die eindigde in een overwinning voor het partuur van Uco met 5-3 6-4.

Hierna ging men kaatsen in een winnaars en een verliezers poule. In de verliezers poule verloren Renze en Fred kansloos van een genadeloos optreden van Binne met een goede tweede opslag, Richard, die als voorinze geweldige kaatsen sloeg, en Annie die, vanaf de afslag duidelijk maakte dat ze zeker niet van haar Renze ging verliezen, 2-5 0-6. Hierna moesten Renze en Fred het opnemen tegen Sietse en consorten. Al snel was het 4-1 voor Sietse en het leek een walk-over te worden. Annie, achter de telegraaf, merkte op dat 1 eerst wel erg mager was. Geprikkeld door zoveel spot, rechten Fred en Renze de ruggen, kwamen geheel terug, en zelfs in winnende positie, maar moesten toch weer buigen voor de onverzettelijkheid van een fantastisch uitslaande Hanny, een prima opslag van Roel, en de snelheid van Sietse, 5-5 6-4. Toen kwam het er op aan. Binne tegen Sietse in de slag om de derde prijs. Misschien kwam het door de extra rust, of door de inspanning van de laatste partij, maar in ieder geval was het in deze partij snel bekeken, en won het partuur van Binne het redelijk eenvoudig van het partuur van Sietse, met 5-2 6-4, en was de derde prijs voor hun Binne(n).

In de winnaars poule begon partuur Rein Jan tegen dat van Henry, en ook dit was weer een spannende partij. Op het scherpst van de snede werd er gestreden voor de prijzen. Het kwam zelfs tot een “alles aan de hang” stand, 5-5 6-6. Het andere perk werd gesommeerd om uit het veld te gaan, zoals gebruikelijk met deze stand. Het werd een nipte overwinning voor het partuur van Henry. En dus moesten Rein Jan, Jappie en Arie nu aantreden tegen het partuur Uco, Peter en Milo, dit laatste team kwam steeds beter in hun vel te zitten. Uco als achterinze en voor minst opslaand, maakte weinig tot geen fouten, Peter ging ze voorin het perk steeds beter raken, en de opslag van Milo, ja wat moet je daar van zeggen, degelijk, verraderlijk en bijna niet te raken, misschien moet volgend jaar Milo maar naar de B-klasse, of in ieder geval zijn leren napje aan de wilgen hangen.

Rein Jan, als vanouds sturend en leiding gevend, ging er met zijn partuur volop tegen aan, ze kwamen ver, maar op 5-4 6-4 moesten ze toch hun meerdere erkennen in hun tegenstanders.

De laatste partij ging tussen de parturen van Henry en die van Uco. Ben sloeg prachtig op, Sietske sloeg best uit, en zo fanatiek als Henry waren er weinig, maar nogmaals de opslag van Milo was zo sterk en moeilijk te retourneren, Peter en Uco een ijzersterk perk, een paar ongelukkige momenten van het partuur Henry zetten hun op een onoverbrugbare achterstand, en ze verloren dan ook met

5-2 0-6. Door deze uitslag was het partuur van Uco eerste, werd het partuur van Rein Jan nog tweede, en bleven Henry en kornuiten zonder prijs gedesillusioneerd achter. Gelukkig werd alles nog goed uitgesproken in de gebruikelijke nazit.

Uco werd na, dat moet wel gezegd worden, lang beraad tot Koning uitgeroepen. De sponsor van deze partij, Hessel “Bakvis” had Sietske geronseld voor het uitreiken van de kransen. Rits bedankte Alex en Yvonne voor de heerlijke soep, Hessel voor de heerlijke broodjes verse haring, Wieke voor de kransen, Fred voor de mooie perken, Renze en Hanny voor de loting,... eigenlijk iedereen voor van alles en nog wat. Hierbij is iedereen uitgenodigd voor de volgende partij; de Hotel Nap partij op 22 augustus. Ook bij de competitie op maandag is iedereen welkom.

Uitslagen;

Partuur 1;                                  Partuur 2;                    4-5 6-6

Renze Poelstra                           Rein Jan Buren

Fred Fiege                                 Jappie Kooistra

Arie Hettinga

Partuur 3;                                  Partuur 4;                    5-5 0-6

Binne Tuinstra                           Henry Meyer

Annie Poelstra                           Sietske de Bos

Richard v/d Linde                      Ben Ras

Partuur 5;                                  Partuur 6;                    5-3 6-4

Uco Bauer                                Sietse Eelsingh

Peter Draaisma                         Hanny Overal

Milo Aarnoutse                         Roel Ewouds

Winnaars poule;                                                   Verliezers poule;

Partuur 2 – Partuur 4     5-5 6-6 (Part. 4 wint)      Partuur 1 – Partuur 3      2-5 0-6

Partuur 5 – Partuur 2     5-4 6-4                          Partuur 6 – Partuur 1      5-5 6-4

Partuur 4 – Partuur 5     2-5 0-6                          Partuur 3 – Partuur 6      5-2 6-4

Einduitslag;