H. Willemsma partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Op het zonnige kaatsveld van Hoorn, hadden zich zondag 14 leden verzameld voor de Haye Willemsma partij. Fred Fiege en Renze Poelstra hadden de kaats arena weer keurig uitgelegd, en Frans Hek had de parturen keurig bij elkaar geloot. Omdat er een persoon te weinig was, werd gelukkig Simone Dahmes bereid gevonden om nog op te komen draven. Er werd beslist om een halve competitie te spelen, en gezien de warmte om te beginnen met 2 eersten. Het partuur Rein Jan Buren met Sietske de Bos en Roel Ewouds begonnen tegen Pieter Bergsma, Lykele Buwalda en Henk van der Zijl. Terwijl in het andere perk het partuur van Renze Poelstra, Fred Fiege en Frans Hek het opnamen tegen Binne Tuinstra, Annie Poelstra en Ben Ras. Rein Jan en consorten lieten niet veel heel van hun opponenten, terwijl Binne dat ook niet deed met hun tegenstanders. In de tussentijd werden Jeroen de Bos en Henk Langerak al wat zenuwachtig, omdat hun Simone nog steeds niet was gearriveerd. En zij begonnen hun partij dan ook met zijn tweeën tegen dat van Rein Jan. Gelukkig duurde het niet meer zo lang tot Simone verscheen, en gedrieën maakten ze het hun tegenstanders verschrikkelijk moeilijk; tot de laatste bal was het onzeker wie er zou winnen. Op 5-5 6-6 werden de andere parturen buiten de lijnen gestuurd, zoals gebruikelijk bij deze stand, waardoor iedereen de ontknoping goed kon volgen. Rein Jan was net even beter of gelukkiger op deze stand en won de partij. In het andere perk liet Renze het net niet zo ver komen en versloegen Pieter met 5-5 en 6-2.

In de derde ronde was er weer een monster partij, ditmaal tussen Binne en wederom Rein Jan. Eerst leek het alsof het partuur Binne er vandoor zou gaan met een gemakkelijke 5-2 overwinning, maar door onder andere een omzetting in het perk van Rein Jan, kwamen deze weer helemaal terug en werd het alweer 5-5 6-6. Dit keer redde Rein Jan het net niet, en verloren ze de laatste bal. Het partuur van Jeroen lag ondertussen alweer bij de keet, na een makkelijke winst partij tegen het partuur van Pieter. In de vierde ronde viel de beslissing eigenlijk al. Het partuur van Binne moest tegen dat van Jeroen, en op dat moment stokte het bij Binne en consorten. In het andere perk maakten Rein Jan met zijn maten geen fouten en wonnen van Renze, Fred en Frans, waar duidelijk werd dat het perk uitleggen en de loting van de parturen hun lichamelijke en geestelijke tol hadden geëist.

De laatste ronde was een formaliteit, waar de parturen Pieter en die van Renze gedwongen werden de gifbeker tot de laatste druppel op te drinken. Bezweet, vermoeid, leeg en op kon ieder daarna genieten van een lekker koel drankje, en terwijl sommigen nog discussieerden over de telling, kwam de commissie (Frans en Renze) al met de uitslag naar buiten. Zij hadden de eersten geteld en kwamen met de volgende uitslag: Derde met 23 eersten het partuur Binne Tuinstra, Annie Poelstra en Ben Ras, tweede met 27 eersten het partuur Jeroen de Bos, Henk Langerak en Simone Dahmes, en eerste, ook met 27 eersten, maar door het onderlinge resultaat het partuur Rein Jan Buren, Sietske de Bos en Roel Ewoud. De commissie besloot unaniem Rein Jan uit te roepen tot Koning. Het bestuur wil iedereen weer bedanken voor hun inzet, en hopelijk tot de volgende partij.