Eetcafé Onder de Pannen partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Zoals als jaren tijdens de Friese bouwvak, waren er ook dit jaar weer verscheidene liefhebbers van de kaats sport naar het kaatsveld achter de kerk gekomen, om mee te doen aan de “Eetcafé Onder de Pannen” partij.

Het veld lag er weer prachtig bij, en om 11 uur werd er geloot om 6 parturen te vormen van de 18 kaatsers.

In het eerste perk moesten vader en zoon de Jong uitmaken wie in de winnaars of in de verliezers ronde terecht zouden komen. Jitze dacht dat hij zijn vader er makkelijk kon afslaan, maar deze kwam met Sietske de Bos en Roel Ewouds terug van 5-0 tot 5-3. Daarna vond Jitze het wel genoeg, en wees Hielke naar de verliezers ronde. Ook in het tweede perk leek het een eenvoudige partij te worden voor Bas Postma, Wiebe Zijlstra en Annie Poelstra tegen Rein Jan Buren, Peter Draaisma en de speciaal uit Dordrecht overgevlogen Milo Aarnoutse. Maar Rein Jan en consorten rechten hun ruggen en kwamen ook alweer terug in de wedstrijd. Het mocht echter niet baten, met 5-3 en 6-2 werden ook zij naar de verliezers ronde verwezen. In het derde perk moesten Lolke Bierma, Jan Schuyl en Sybren van der Zwaag het opnemen tegen Sietse Eelsingh, Edwin Zijlstra en onze blijde AZ-vriend René Buren. Deze partij ging lang gelijk op, maar het goede perk van Sietse en Edwin, met de onnavolgbare opslag van René, deden Lolke met zijn kameraden de das om, zij moesten ook verder spelen in de verliezers ronde 5-4 6-4. Terwijl Rits de traditionele soep van Alex en Yvonne ging ophalen, konden de spelers een lekker broodje van Wim eten, en even weer wat energie opladen voor de volgende partij. Er werd nu verder gespeeld volgens het poule systeem in een winnaars en verliezers ronde. In de winnaars ronde moesten Jitze met zijn kornuiten het opnemen tegen Bas met zijn kornuiten. Bas kwam eerst op een mooie 4-2 voorsprong, maar moest toen toch buigen voor het jeugdige elan van Jitze, zij wonnen de partij met 5-4 en 6-2. Daarna moest Bas, Wiebe en Annie het opnemen tegen de derde winnaar, namelijk Sietse, Edwin en René. Ook in deze partij kwam Bas weer op een mooie voorsprong. En ook nu ging het op het laatst fout. Wiebe had zich in de eerste partij al verstapt in een ultieme poging om een bal te keren, en Annie sloeg helaas op 5-5 en 6-4 de bal voor. Dus kwam het er op neer dat wie de laatste partij zou winnen ook de grote winnaar van de dag zou worden.

Ondertussen in de verliezers ronde was het partuur van Hielke ook voortvarend begonnen door te winnen van de zich niet zo fit voelende Rein Jan, met zijn “ik wil wel heel graag, maar het lukt niet echt” Peter en de constant vervelend, maar wel goed opslaande Milo, 5-3 6-6. Hierna mochten Lolke, Jan en Sybren het opnemen tegen het partuur Rein Jan. Deze rechten hun rug nog eenmaal, en wonnen met 5-3 6-2. Daarna gingen de parturen Lolke en Hielke er nog een keer voor. Hielke, met een zoals altijd goed opslaande Roel, en een fanatiek aangemoedigde Sietske, (door Jeroen, helaas geblesseerd), liepen snel uit, maar Lolke, Jan en Sybren, die zich ook niet zo maar gewonnen wilden geven, kwamen toch weer terug. Helaas te laat, 5-3 6-4.

In het andere perk waren de parturen Jitze en Sietse begonnen aan hun alles beslissende partij. Maar het leek wel als of Sietse, Edwin en René alles al hadden gegeven in de voorgaande partijen. Nu moet ook wel gezegd worden dat Ben onberispelijk opsloeg, Fred zeer geplaatst uitsloeg, en Jitze zowel met zijn opslag als ook met zijn perk spel iedereen overdonderde. Van deze jongen zullen we nog wel vaker goede uitslagen lezen in de Friese pers. Met een overtuigende 5-1 6-4 werden zij dan ook terecht kampioen. Helaas voor Sietse, Edwin en René kwamen zij net een “eerst” te kort om tweede te worden, en kwamen hierdoor met lege handen thuis.

De eind uitslag is als volgt; eerste Jitze de Jong (Koning), Fred Fiege en Ben Ras. Tweede Bas Postma, Wiebe Zijlstra en Annie Poelstra. Derde Hielke de Jong, Sietske de Bos en Roel Ewouds.

Al met al weer een prachtige kaatspartij, waar Ben op een gegeven moment met zijn ziel onder zijn ene arm liep, (zijn andere arm is voor de pizza's bestemd). Waar Peter een prachtige imitatie van de stervende zwaan gaf, (of was het een lelijke eend?). Waar Annie zowat kapot getroost werd door Renze, (dames als jullie naar jongens kijken let dan op lantaarnpalen). Waar vader zich gewonnen moeten geven door zijn zoon. Waar “Dulle, dulle” Wiebe dit keer geen krans achter op de fiets mag mee nemen naar Tzum. Oftewel waar weer veel gelachen werd, iedereen bedankt voor de fijne dag. Tot over twee weken bij de Vishandel “de Bakvis” partij.

Partuur 1; Hielke de Jong            Partuur 2; Jitze de Jong              3-5 4-6

Sietske de Bos                            Fred Fiege

Roel Ewouds                               Ben Ras

Partuur 3; Bas Postma                  Partuur 4; Rein Jan Buren          5-3 6-2