Schotse Luts partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Voor de Schotse Vier werd afgelopen zondag de jaarlijkse Schotse Vier “Luts”partij verkaatst. 19 Leden, waarvan 3 van de vaste wal, kwamen om ½ 1 zich inschrijven. Via de eerlijke loting van waarnemend voorzitter Hanny werden er 9 partuur gevormd, en kon het gevecht beginnen. Zoals altijd trekt deze partij mensen aan die zich anders wat minder vaak op het kaatsveld laten zien, en ook nu was dat het geval. En net als andere jaren waren er ook nu weer verhitte discussies over wel of niet kwaad, waren er weer veel dode objecten, de verlichting, bomen, bankjes en prullenbakken, en veel levende objecten, de nog in grote getale en in totale verwondering midden in het speelveld staande toeristen, en dan was er nog de prachtig getekende zijlijn van (juf) Hanny, artistiek het hoogtepunt van de afgelopen jaren.

Partuur Harm Mink en Wiepie Zijlstra moesten het opnemen tegen Edwin Zijlstra en Jeroen Visser en leken zich snel naar de winnaars ronde te kaatsen, maar moesten toch nog een tandje bijzetten toen Edwin en Jeroen op het einde van de partij goed terug kwamen. Lolke Bierma met Fred Fiege en Henk van Zijl hadden een hele kluif aan het partuur van Jan Schuyl, Anne Schaafsma en Cor Vis, waar ze pas na een achterstand nipt van wonnen met 5-5 6-6. Het partuur Binne Tuinstra met Jacob Bergsma en Ben Ras waren veel te sterk voor Renze Poelstra, Peter Draaisma en René Buren, terwijl het partuur Rein Jan Buren zich via een staand nummer naar de winnaars ronde begaven.

Hierna werd er dus gekaatst in een winnaars en verliezers ronde.

In de winnaars poule hapte Wiepie bij tijd en wijle naar lucht, maar wisten hij en zijn maat wel de overwinning te pakken tegen Rein Jan, Simone Dahmes en Marco Smit. Al werd het wel pas beslist in bij 5-5 en 6-2. Binne walsten vrolijk over Lolke heen, en deed dit later nog eens vrolijk over tegen Rein Jan. Maar Lolke, ook niet voor niets hier gekomen, gaf gas tegen Harm en Wiepie, die ook al hadden gedroomd over kransen, en won met 5-5 6-4. Hierna in een roes door tegen Rein Jan, welke zich gewonnen moest geven, 5-3 6-6. Daarna volgde nog het duel tussen de parturen van Binne en dat van Harm, de rekenmeester(es) had al gezien dat de winnaar hiervan ook de kransen omgehangen zouden krijgen. Ondertussen was de verliezers poule al geëindigd, zij hoefden dan ook 1 wedstrijd minder te spelen, maar ook hier was de spanning groot. Eerst dacht het partuur Jan Schuyl goede zaken te doen door met 5-3 6-4 van partuur Edwin Zijlstra te winnen, maar hierna liet Edwin en Jeroen zien dat ze over veerkracht beschikten door Renze met zijn consorten te verslaan met 5-3 6-0. Daarna pept de ultieme broodkaatser René zijn maten weer op om toch vooral te winnen, en wel zo dat het partuur van Jan minder dan 3 eersten zouden krijgen, “want dan zijn we toch nog 3-de”. En, bijna bijbels, zo geschiedde het; 5-2 6-4. Helaas had René niet goed gerekend, want Edwin en Jeroen hadden net zoveel eersten als hun, en door het onderlinge resultaat werden zij derde, en hoe René ook rekende, het resultaat bleef het zelfde.

De laatste partij liet zien waarom straatkaatsen zo geweldig is. Binne, Jacob en Ben gingen er helemaal voor, maar liepen eigenlijk vanaf het begin van de partij achter de feiten aan. Harm, die fantastisch opsloeg, en een bloed fanatieke Wiepie liepen uit naar een niet meer in te halen voorsprong, en wonnen met heel goed kaatsen met 5-2 6-4. De officiële uitslag is dan ook geworden, 1-ste prijs Harm Mink en Wiepie Zijlstra, 2-de prijs Binne Tuinstra, Jacob Bergsma en Ben Ras, 3-de prijs Edwin Zijlstra en Jeroen Visser. Annie Poelstra werd dit maal bedankt voor het vakkundig maken van de kransen, Jan Olie voor het natje, en ieder voor een leuk kaats seizoen. We hopen jullie volgend jaar weer vaak op het veld te zien.