Jaap Bos partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Afgelopen zondag werd de Bouwbedrijf Jaap Bos open kaatspartij weer verkaatst.

Om 11 uur ‘s ochtends waren 27 mensen die zich opgegeven hadden om te kaatsen voor de prijzen en niet te vergeten de kransen.

Het was een mooie mix van onze eigen kaatsers met diverse walspelers. Een groot gedeelte van deze spelers komen hier al jaren en er heerst dan soms ook een beetje een reünie gevoel. Ook waren er enkele nieuwe spelers en deze moeten dan ook eerst bij het inslaan bekeken worden om te kijken hoe goed die zijn.

Bij de loting leek het er al op dat het wel eens spannend kon worden en dit bleek inderdaad het geval te zijn tijdens de wedstrijd. Gelijk in de eerste omloop waren de parturen Sietse Eelsink, Jan Schuyl en Rene Buren tegen Sjaak Bekema, Roel Ewouds en Janny Kleefstra bijna twee uren tegen elkaar aan het kaatsen. Bij de stand van vijf eersten gelijk en zes tegen zes en een kaats sloeg Jan Schuyl deze voorbij.

Een mooi begin. Ook in de tweede omloop, die in een winnaars en een verliezers ronde werd verkaatst, werd er fel gestreden. Het waren de kleine foutjes die bepaalden wie er winnaar of verliezer werd.

Het was opvallend dat het tussenspel erg goed was en de bal werd regelmatig alle kanten uitgeslagen. Ook werd er veelvuldig boven geslagen, bijna een doelpunt in het doel op de andere kant van het veld, dit is toch algauw een 90 meter.

Bij de verliezers ronde was de finale bijzonder spannend. In het begin leek het erop dat het partuur van Lolke Bierma, Fred Fiege en Sietske de Bos de winst zouden pakken, maar het partuur van Bas Postma, Edwin Zijlstra en Hoppie Stienstra bleken een taaie tegenstander te zijn. Ieder keer kwamen ze weer terug en op het laatst pakten Bas en zijn maten toch nog de winst. Een verdiende en zwaar bevochten derde prijs was hun deel.

In de winnaars ronde werd het al even spannend. Hier speelden Samme Overal, Lykele Buwalda en Cor Vis tegen Rein Jan Buren, Germ Plat en Simone Dahmes tegen elkaar. Germ Plat was nog licht geblesseerd geraakt door een bal vlak boven zijn oog, maar dat mocht de pret niet drukken. Het kaatsen is ten slotte ook “met de kop erbij kaatsen”.

Rein Jan en maten hadden de hele partij steeds een achterstand om weten te buigen in de winst en het leek erop dat ze deze stunt weer uit zouden halen. Bij de stand van vijf eersten gelijk en zes tegen zes haalde Samme geweldig uit en loste zijn Joop Zoetemelk syndroom in één keer op met een grandioze bovenslag. Hij kreeg dan ook verdiend de koningstitel van deze partij.

Al met al een geweldige kaats wedstrijd. Tussen de bedrijven door smaakten de broodjes weer goed, maar de soep liep in de soep, volgende week misschien beter volgens He Ha.

De prijzen werden uitgereikt door dhr. Jaap Bos, sponsor van de partij. Dit deed hij op zijn speciale Jaap Bos manier, snel en vaardig.

Nadat de voorzitter een ieder bedankt had voor zijn of haar inzet, werd de wedstrijd nog gezellig door genomen door de kaatsers en toeschouwers.

Uitslagen Jaap Bospartij

Partuur Uitslag

1. Jeroen de Bos -  2. Lolke Bierma              5 – 1 / 6 –2

Peter Draaisma           Fred Fiege

Hanny Overal             Sietske de Bos

3. Sietse Eelsink -  4. Sjaak Bekema            5 – 5 / 6 – 6 (part. 3 wint)

Jan Schuyl                  Roel Ewouds

Rene Buren                Janny Kleefstra

5. Bas Postma       6. Samme Overal            4 – 5 /2 – 6

Edwin Zijlstra            Lykele Buwalda

Hoppie Stienstra       Cor Vis

7. Binne Tuinstra   8. Allard Visser               5 – 4 / 6 – 6

Anne Schaafsma       Annie Poelstra

Sybren v.d. Zwaag     Ben Ras

9. Rein Jan Buren

Germ Plat

Simone Dahmes

Winnaars Verliezers

Partuur Uitslag                   Partuur Uitslag

9 – 1    5 – 5 / 6 – 4           2 – 4 5 – 3 / 6 – 2

3 – 6    4 – 5 / 6 – 6           5 – 8 5 – 1 / 6 – 2

7 – 9 5 – 5 / 0 – 6 Kleine Finale

2 – 5 5 – 5 / 6 – 0

Finale

6 – 9 5 – 5 / 6 – 6 Partuur 6 wint.