de Bakvis partij | KAATSVERENIGING TERSCHELLING

Zondag morgen staan Rits en Fred al om 10 uur te zweten als ze het veld uitzetten voor de jaarlijkse vishandel de Bakvis partij, het beloofd een prachtige kaats dag te worden. Om 11 uur wordt de loting verricht door Rits en Renze onder toezicht van Cor Vis. 18 mannen en vrouwen hebben zich ingeschreven, en om ongeveer 11 uur wordt er begonnen, terwijl in de verte het onweer zich aanmeld. Partuur Edwin Zijlstra verliest van partuur Jeroen de Bos, met 5-3 6-0, terwijl Rein Jan Buren en consorten het zwaar hebben tegen het partuur van overzees lid Germ Plat, die gesteund door Annie Poelstra en een langzaam wakker wordende Samme Overal, het lang volhouden, maar door een kwaad bal van Samme op 4-5 0-6 toch verliezen. Op dat moment was het al begonnen te regenen, en terwijl er nog gezocht wordt naar de bal weggeslagen door Samme, (was hij nou boven of kwaad), begonnen partuur Bas Postma en partuur Binne Tuinstra aan hun partij. Nog amper ingeslagen, begon het te flitsen, en de partij werd stilgelegd. Iedereen trok zich terug in de keet, terwijl onderhand Alex met de soep kwam en Hessel “Bakvis” Starrenburg, met een mooie bak salade. Terwijl iedereen zich hier tegoed aandeed, werd weervrouw Aukje gebeld, die wist te melden dat het om 1 uur voorbij was met het onweer. Zoals wel vaker deden de weergoden hun eigen zin, en om ongeveer ½ 2 werd er verder gegaan met de partijen. Binne (ik wil winne) en Renze hadden veel moeite om de verraderlijke opslag van Hessel en de platte ballen van Bas weg te krijgen, en wisten pas op

5-5 en 6-2 een plaats in de finale zeker te stellen, terwijl Bas, Peter Draaisma en Hessel naar de kleine finale gingen, dit vanwege een staand nummer. In de verliezers ronde werd ondertussen gestreden voor de andere plaats in de kleine finale door Edwin Zijlstra, Harm Mink en Ben Ras tegen Germ Plat en zijn team. Ook dit werd weer een spannende partij die eindigde in nipte overwinning van Edwin, 5-5 6-4. In de winnaars ronde werd het nog spannender gemaakt. Jeroen de Bos, Fred Fiege en Sybren v/d Zwaag kwamen na een aanvankelijk zwak begin sterk terug tegen Rein Jan Buren, Jan Schuyl en superbrood kaatser Rene Buren. Vooral het laatste eerst was spectaculair, met geweldige bovenslagen van Jeroen en Rein Jan. Terwijl voorzitter Rits om jurering werd gevraagd door Ben Ras en Peter Draaisma, sloeg Jeroen zowat een gat in het gebit van Wieke Sixma, die het krakeel van Ben en Peter volgde, en de bovenslag van Jeroen niet aanzag komen, gelukkig bleef de schade beperkt tot een dikke lip. Met alles aan de hang (5-5 6-6) werd de partij in stijl uitgemaakt door een bovenslag van Rein Jan.

De kleine finale leek lang een makkie te worden voor Bas, Peter en Hessel, tot een omzetting bij het partuur van Edwin de partij deed kantelen, en zij alsnog met de derde prijs aan de haal gingen.

De zeer boeiende en spannende finale ging tussen Binne Tuinstra, ijzersterke 2-de opslag, Renze Poelstra, strekkend naar alle ballen en Sietske Hiemstra, steun en toeverlaat van haar 2 kornuiten, tegen Rein Jan Buren, sterke en vooral goed geplaatste uitslagen, Jan Schuyl, degelijk als altijd, en Rene Buren met moeilijk te retourneren opslag. Het ging op en neer, maar met een tactische wissel tussen Jan Schuyl en Rein Jan Buren, die wisselden in het perk, en het niet zo sterk spelende perk van Binne en Renze, werd het pleit beslecht in het voordeel van Rein Jan en consorten, 5-5 6-4. En zo eindigde een spannende kaatswedstrijd, 5 van de 7 partijen eindigden met een 5-5 stand, en werden de prijzen uitgereikt door Annet, waarna er nog gezellige werd nagepraat.

1 Jeroen de Bos, Fred Fiege, Sybren van der Zwaag

2 Edwin Zijlstra, Harm Mink, Ben Ras